پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

پرسشنامه چند عاملی رهبری
پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ
پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش
دانلود پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش
پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در سازمان

رفتن به سایت اصلی

دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس

 

 

 

 

 

 

چکیده:

در عصری که اقتصادش بر چرخ دانش می گردد، دانش به عنوان یک فاکتور حیاتی در حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها محسوب می شود. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به طریقی که افراد را به مسئولیت پذیری شخصی ترغیب کند. عامل رهبری نقش کلیدی در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان ها ایفا می کند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری و همچنین تبیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پرداخته شد. 

 

جامعه آماری این پژوهش را کارکنان صندوق ضمانت صادرات ایران تشکیل می دهند. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است. برای بررسی رابطه بین متغییرهای مکنون از تحلیل رگرسیون مبتنی بر نرم افزار spss و تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس بر اساس نرم افزار pls استفاده شد. همسو با فرضیات پژوهش، ضرایب همبستگی نشان می دهد بین سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و در مورد سبک رهبری عدم مداخله گر، معنی داری رابطه میان این متغییر و متغییر مدیریت دانش تأیید نگردید. در نهایت نیز سبک رهبری تبادلی به عنوان سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در این سازمان شناسایی شد.

 

 

 

واژگان کلیدی:

مدیریت دانش

رهبری دانش

رهبری تحول آفرین

رهبری تبادلی

رهبری عدم مداخله گر

 

 

 

ابزار گردآوری اطلاعات

در این تحقیق جهت ارزیابی سبک های رهبری، پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ [1]به کار گرفته می شود ، این پرسشنامه توسط باس و آوولیو[2] (1994) تهیه شده و تا کنون چند بار ویرایش شده است که در این پژوهش از ویرایش دوم آن که در سال 2000 تهیه شده استفاده می شود. در زمینه مدیریت دانش نیز پرسشنامه محقق ساخته بر اساس متغییرهای مدل سنگ بنای مدیریت دانش مورد استفاده قرار می گیرد.

8-3 روایی و پایایی پرسشنامه

روایی و پایایی از مباحث مهمی هستند که باید در مورد هر پرسشنامه سنجیده شوند و تنها زمانی که این دو عامل در سطح مطلوب ارزیابی گردند، می توان داده های حاصل از پرسشنامه را مورد تحلیل قرار داد و نتایج حاصل از تحقیق قابل اطمینان خواهند بود. در این تحقیق نیز این عوامل مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج به شرح زیر ارائه گردید.

1-8-3 پرسشنامه رهبری چندعاملی[3] باس و آوولیو[4]

این پرسشنامه برای اولین بار در تحقیقات برنارد باس[5] در سال 1985 به کار گرفته شد. باس به فکر ابزاری بود که بتواند رهبری تحول آفرین را از سایر شیوه های رهبری تمیز دهد، تا به این وسیله بتواند تأثیر نتایج آن را در ابعاد مختلف سازمان ها از قبیل (عملکرد، بازده، فرهنگ، رضایتمندی و…) به دست آورد. بدین منظور وی در ابتدا ابعاد و شاخص های فراوانی را برای ارزیابی رهبری تحول آفرین پیشنهاد کرد و میزان اعتبار و همبستگی هر یک از شاخص ها را در تحقیقات متعددی آزمود. نتایج تحقیقات باس و دیگر محققان در مورد پرسشنامه MLQ، طیف کاملی از رهبری شامل رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر را پدید آورد. اگرچه هدف از طراحی پرسشنامه MLQ، در ابتدا بررسی الگوی رهبری تحول آفرین بود، اما به دلیل دستیابی به اعتبار و قابلیت بیشتر پرسشنامه، شاخص های رهبری تبادلی و عدم مداخله گر را نیز در پرسشنامه دخالت داد و با در هم ریختن سؤالات مربوط به هر کدام از شیوه های رهبری، تکمیل کنندگان پرسشنامه را در موقعیتی قرار داد، که آنچه را به واقعیت نزدیک تر است، علامت گذاری کنند(موغلی،1382).

1-1-8-3 پایایی (اعتماد) پرسشنامه رهبری چند عاملی

پایایی یکی از ویژگی های ضمنی ابزار اندازه گیری می باشد. پایایی به میزان ثبات و دقت واقعی ابزار اندازه گیری اشاره دارد. به عبارتی ساده تر، به دنبال این است که این ابزار در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به ما می دهد(سرمد و دیگران،1381). به طور خلاصه پایایی به دقت، اعتماد پذیری و ثبات یا تکرارپذیری نتایج آزمون اشاره می کند(مؤمنی،1386).

پرسشنامه رهبری تحول آفرین شامل 9 عامل و 36 گویه می باشد، که به بررسی شاخص های رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر می پردازد. ویرایش پرسشنامه MLQ در سال 2000 و سال ها بعد نیز توسط باس و آوولیو انجام شده است، اما به دلیل هنجاریابی پرسشنامه MLQ سال 2000 در ایران، توسط موغلی در سال 1381 در این تحقیق نیز از این پرسشنامه استفاده شده است. موغلی برای بازیابی پرسشنامه، آزمونی را در دو نوبت برای آزمودنی های یکسان اجرا کرد. نتایج بدست آمده دارای همبستگی بوده و نشان دهنده پایایی مناسب این پرسشنامه بود. و نهایتاً ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 95% بدست آمد که از پایایی بالایی برخوردار بود. 

2-1-8-3 روایی (اعتبار) پرسشنامه رهبری چند عاملی

در بحث از اعتبار یک مفهوم، سؤال اساسی این است که آیا گویه ها همان مفهومی را می سنجند که مورد نظر ماست؟ بنابراین سنجش اعتبار به تعریف ما از مفهوم، یا به عبارتی بهتر به کاربرد گویه برای سنجش موضوع مورد بررسی بر می گردد، نه خود گویه( الرک و بی ستل ،1380). در واقع روایی تعیین می کند که ابزار تعبیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد. مقصود از روایی این است که پرسشنامه، قادر به اندازه گیری آن چیزی است که برای آن طراحی شده است یا خیر (سکاران ،1380).

روایی و اعتبار این پرسشنامه بارها در خارج از ایران مورد  آزمون قرار گرفته است و نتایج مشابه در 5 قاره جهان بدست آمده است. محققان در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، اتریش، اسپانیا، هلند، لهستان، اسکاتلند و… در پروژه های تحقیقاتی خود از این ابزار استفاده کرده اند. روایی پرسشنامه MLQ در سال 1382 با استفاده از روش های دلفی، توزیع مقدماتی پرسشنامه و دریافت نظرات اصلاحی و بررسی پرسشنامه با توجه به جنبه های مختلف روایی، توسط موغلی در سال 1381 انجام شد. ترجمه و روان سازی پرسشنامه MLQ و واژه یابی مناسب با توجه به شرایط بومی، فرهنگی و اداری سازمان های ایران نیز توسط وی انجام شده و به روایی قابل قبولی رسیده است.

3-1-8-3 شاخص های مورد سنجش در پرسشنامه رهبری چند عاملی

الف)این تحقیق در پی آزمودن پنج شاخص رهبری تحول آفرین به شرح ذیل می باشد:

·        ویژگی های آرمانی

این شاخص شامل موارد زیر می باشد :

–         القای افتخار و غرور به اعضاء

–         صرف نظر از علایق فردی به خاطر مصلحت گروه

–         عمل کردن به شیوه هایی که باعث جلب احترام دیگران می شود

–         نشان دادن احساس قدرت و شایستگی

·        رفتارهای آرمانی

این شاخص شامل موارد زیر است :

–         صحبت کردن در مورد مهمترین ارزش ها و باورها

–         تصریح در اهمیت داشتن یک احساس قوی نسبت به هدف

–         توجه به نتایج معنوی و اخلاقی تصمیمات

–         تأکید بر اهمیت داشتن حس همکاری در مأموریت ها

·        ترغیب ذهنی

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         بررسی دقیق پیشنهاد ها

–         جستجوی چشم اندازهای مختلف به هنگام حل مسائل

–         وادار کردن دیگران به نگریستن به مسائل از زوایای مختلف

–         تشویق به کارگیری نگرش جدید و تفکر غیر سیستمی برای پرداختن به مسائل

·        انگیزش الهام بخش

 این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         صحبت خوش بینانه درباره آینده

–         صحبت همراه با جدیت و شوق درباره کارهایی که باید در آینده انجام شود

–         تأکید بر اهمیت آینده نگری

–         القای حس امید نسبت به دستیابی به اهداف

·        ملاحظات فردی

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         کمک به برآورده کردن استعدادهای بالقوه زیردستان

–         صرف وقت برای راهنمایی و آموزش

–         رفتار کردن با دیگران به عنوان اشخاص و نه صرفأ به عنوان اعضای گروه

–         توسعه فردیت و تسهیل رشد افراد

ب)شاخص های رهبری تبادلی شامل :

·        پاداش های مشروط

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         کمک کردن به زیردستان متناسب با تلاش آن ها

–         مشخص کردن افرادی که برای رسیدن به اهداف برجسته شایسته می باشند

–         تعیین منافع دریافتی افراد بعد از تحقق اهداف

–         بیان احساس رضایت از زیردستان تنها پس از تحقق اهداف توسط آن ها

·        مدیریت بر مبنای استثناء فعال

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–  تمرکز صرف بر رسیدگی به اشتباهات، انتقادات، شکایت ها، انحراف از معیارها و شکست ها

–         بررسی و پیگیری منشأ تمام اشتباهات

–         درس گرفتن از اشتباهات در جهت دستیابی به استاندارها

·        مدیریت بر مبنای استثناء منفعل

این شاخص مشتمل بر موارد زیر است :

–         دخالت پس از به اشتباه کشیده شدن مسائل

–         اعتقاد راسخ به این امر که “سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند”

–         دخالت در امور صرفاً در موارد بحرانی

ج) شاخص های رهبری عدم مداخله گر شامل :

–         اجتناب از دخالت در مسائل مهم

–         عدم حضور در هنگام نیاز

–         اجتناب از تصمیم گیری

–         طفره رفتن از پاسخ با سؤالات مهم و جدی  

دسته بندی این شاخص ها در قالب گویه های مندرج در جدول1-3 می باشد.

2-8-3 پرسشنامه مربوط به متغییر مدیریت دانش

در این پژوهش به منظور سنجش وضعیت متغییر مدیریت دانش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، که البته در طراحی این پرسشنامه از پرسشنامه ای استاندارد که به [6]KMATمشهور است، استفاده شد. KMAT یا ابزار ارزیابی مدیریت دانش، به منظور ارزیابی اولیه و در عین حال سطح بالای سازمان ها  از مطلوبیت مدیریت کردن دانش در آن ها طراحی شده است. تکمیل KMAT می تواند به سازمان کمک کند نواحی را که نیاز به توجه بیشتر دارد، و از سوی دیگر رویه هایی را که در آن ها خوب عمل کرده بهتر بشناسد. این ابزار چهار عامل؛ رهبری، فرهنگ، فناوری و سنجش یا اندازه گیری عملکرد مدیریت دانش، را پیشنهاد می کند که می تواند به منظور پرورش و توسعه دانش سازمانی از طریق فرآیند مدیریت دانش به کار روند. این فرآیند شامل گام هایی است که سازمان جهت شناسایی اطلاعات مورد نیاز خود و چگونگی طریقی که این اطلاعات را در سطح سازمان جمع آوری، تطبیق و منتقل می کند بر می دارد. KMAT یا ابزار اندازه گیری مدیریت دانش توسط مرکز بهره وری و کیفیت آمریکاAPQC) )[7] و آرتور آندرسن[8] در سال 1995 برای کمک به سازمان ها در جهت ارزیابی فرصت ها و نقاط قوت شان در مورد مدیریت دانش توسعه داده شده است. با توجه به اینکه در این تحقیق بعد رهبری مدیریت دانش مورد توجه و بررسی قرار داده شده است، لذا با استفاده از گویه های مربوط به این بعد در پرسشنامه KMAT و انجام مطالعات دقیق تر در زمینه ی این بعد پرسشنامه ای مشتمل بر 20 گویه مبتنی بر شاخص های مدل سنگ بنای مدیریت دانش طراحی گردید که سؤالات آن بر اساس طیف لیکرت می باشند. جزئیات تقسیم بندی گویه ها به شرح جدول 7-3 می باشد.

1-2-8-3 پایایی پرسشنامه مدیریت دانش

پایایی این پرسشنامه ابتدا از طریق آزمون آلفای کرونباخ[9] سنجیده شد. در سنجش پایایی گویه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ، همسانی درونی یا ثبات درونی گویه ها سنجیده می شود. ضریب آلفا بین 0 تا 1 در نوسان است. هرچه آلفا بیشتر باشد پایایی مقیاس بیشتر خواهد بود. البته در بیشتر تحقیقات مربوط به علوم اجتماعی، که هدف پژوهشگر بررسی میزان همبستگی دو متغییر است، آلفای بالاتر از 7/0 مطلوب و قابل قبول است( غیاثوند ،1390).

 چنانکه جدول 1-3 نشان می دهد، ضریب آلفای کرونباخ معادل956/0 می باشد می توان بیان نمود که این پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردار است.

 

جدول 1-3: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های مدیریت دانش

 

 

ضریب آلفا

956/0

تعداد گویه ها

20

 

 

علاوه بر آن برای اطمینان بیشتر در مورد پایایی ابزار گردآوری اطلاعات، علاوه بر محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، از روش دو نیم سازی[10] نیز استفاده شد. در این روش ابزار اندازه گیری در بین نمونه، مورد آزمون قرار می گیرد؛ سپس به دو نیمه تقسیم می شود و ضریب همبستگی دو نیمه محاسبه می شود(غیاثوند،1390).

بر این اساس مطابق جدول 2-3 ضریب همبستگی بین دو نیمه 861/0 بوده است که نشان دهنده ی پایایی قابل قبول پرسشنامه طراحی شده است. از طرفی ضریب قابلیت اعتماد کل آزمون که از روش اسپیرمن براون معادل 925/0 بدست آمده نیز مؤید پایایی بسیار خوب این پرسشنامه می باشد.

 

جدول 2-3: نتیجه آزمون دو نیم سازی گویه های مدیریت دانش

 

 

 

آلفای کرونباخ نیمه اول

923/0

آلفای کرونباخ نیمه اول

919/0

همبستگی بین دو نیمه

861/0

ضریب اسپیرمن براون

925/0

 

 

2-2-8-3 روایی (اعتبار) پرسشنامه مدیریت دانش

برای سنجش اعتبار محتوایی[11] که بیانگر آن است که معرف ها تا چه اندازه وجوه مختلف یک مفهوم را می سنجند، از نظر چند تن از استادان و صاحب نظران استفاده گردید و به منظور سنجش اعتبار سازه[12] که به میزان ارتباط معرف ها با جنبه ها و انتظارات نظری و ابعاد مرتبط با آن در تحقیق اشاره دارد، از تحلیل عاملی بهره گرفته شد. همچنین روایی همگرای[13] آن با استفاده از نرم افزار PLS[14] سنجیده شد که معادل 8434/0 و در سطح مطلوب و قابل قبولی ارزیابی گردید.

3-8-3 پایایی کلی پرسشنامه

 مطابق جدول 3-3 نتیجه ی آزمون پایایی کل پرسشنامه (پرسشنامه رهبری و پرسشنامه مدیریت دانش) نشانده ی ضریب آلفای کرونباخ (945/0 (Alpha=است، این ضریب بیانگر این امر است که به طور کلی گویه های پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردارند.

 

جدول3-3: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های پرسشنامه

 

 

 

ضریب الفا

945/0

تعداد گویه ها

56

 

علاوه بر این مقدار پایایی هر یک از ابعاد پرسشنامه به طور مجزا از طریق نرم افزار pls سنجیده شد. بدین منظور مقدار آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب هر یک از ابعاد به صورت جداگانه سنجیده شد.

 مطابق جدول 4-3 مقدار آلفای کرونباخ مربوط به ابعاد رهبری تحول آفرین و تبادلی به ترتیب 9278/0و 692/0 بدست آمده است که نشانگر پایایی بسیار بالا و قابل اطمینان است، همچنین در مورد مدیریت دانش نیز مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر با 9535/0 محاسبه گردیده است، که در سطح مطلوبی می باشد. از آنجا که آلفای کرونباخ برای سنجش انسجام درونی شاخص های هر بعد به کار می رود، حداقل به دو شاخص در هر بعد نیاز داریم تا بتوانیم آن را محاسبه کنیم. بنابراین آلفای کرونباخ برای رهبری عدم مداخله گر که یک شاخص دارد، کاربردی ندارد.

 

جدول 4-3: آلفای کرونباخ مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

آلفای کرونباخ

ابعاد

9278/0

رهبری تحول آفرین

692/0

رهبری تبادلی

1

رهبری عدم مداخله گر

9535/0

مدیریت دانش

 

 

مقدار ضریب پایایی مرکب[15]، عامل دیگری است در ارزیابی قابلیت اطمینان سازگاری درونی مدل قابل استفاده است. مقدار این ضریب نیز، از 0 تا 1 متغییر است که مقادیر بالاتر از 7/0 پذیرفته شده بوده و مقادیر کمتر از 6/0 نامطلوب ارزیابی می گردد، که این ضریب برای رهبری تحول آفرین 9453/0، رهبری تبادلی 8635/0 و مدیریت دانش 9642/0 محاسبه گردیده است. مقدار پایای مرکب برای متغییرهای مکنون با یک شاخص؛ مانند رهبری عدم مداخله گر برابر با 1 است. مقادیر مربوط به این ضریب به طور خلاصه در جدول 5-3 ارائه شده است.

 

جدول5-3: ضریب پایایی مرکب مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

 

CR

ابعاد

9453/0

رهبری تحول آفرین

8635/0

رهبری تبادلی

9642/0

مدیریت دانش

 

 

4-8-3 روایی کلی پرسشنامه

به منظور بررسی روایی کل پرسشنامه از روایی همگرا[16] استفاده شد. روایی همگرا به این معناست که مجموعه شاخص ها، سازه اصلی را تبیین می کنند. به منظور ارزیابی روایی همگرا در نرم افزار SmartPLS از متوسط واریانس استخراج شده ( [17]AVE) استفاده می شود. مقدار این ضریب نیز از 0 تا 1 متغییر است که مقادیر بالاتر از 5/0 پذیرفته شده است. حداقل AVE معادل 5/0 بیانگر اعتبار همگرای کافی است، به این معنی که یک متغییر مکنون می تواند به طور میانگین بیش از نیمی از پراکندگی شاخص هایش را تبیین کند.

 

جدول6-3: ضریب روایی همگرا مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

AVE

ابعاد

7758/0

رهبری تحول آفرین

7603/0

رهبری تبادلی

1

رهبری عدم مداخله گر

8434/0

مدیریت دانش

 

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود، مقدار AVE برای متغییرهای مکنون مدل بالاتر از 5/0 است. برای متغییر مکنونی که با یک شاخص سنجیده می شود مقدار  AVE برابر با 1 است. بنابراین می توان گفت که روایی همگرای متغییرهای پرسشنامه در سطح مطلوبی قرار دارد.

[1] Multifactor Leaership Questionnaire

[2] Bass & Avolio

[3] Multifactor Leaership Questionnaire

[4]Bass & Avolio

[5] Barnard Bass

[6] Knowledge Management Assessment Tool

[7]American Productivity & Quality Center

[8] Arthur Andersen

[9] Cronbach s alpha

[10] Split-half

[11] Content Validity

 

[12] Construct validity

[13] Convergent Validity

[14] Partial Least Squares

[15] Composite Reliability(CR)

[16] Convergent Validity

[17] Average Variance Extracted

 

 

طراحی پایدارساز مقاوم مرتبه ثابت سیستم قدرت با استفاده از نامساوی‌های ماتریس خطی

طراحی پایدارساز مقاوم مرتبه ثابت سیستم قدرت با استفاده از نامساوی‌های ماتریس خطی سیستم های قدرت نابرابری ماتریس خطی پایداری سیستم قدرت نوسانگر با بسامد وردش‌پذیر طراحی پایدار كننده های مقاوم طراحی سیستم قدرت به کمک رایانه طراحی پایدارساز مقاوم…

منابع بین المللی و داخلی حقوق مالکیت فکری

منابع بین المللی و داخلی حقوق مالکیت فکری حقوق مالکیت فکری پایان نامه حقوق مالکیت فکری منابع بین المللی حقوق مالکیت فکری منابع داخلی حقوق مالکیت فکری کنوانسیون ها و مقررات بین المللی حقوق مالکیت فکری منابع حقوق مالکیت فکری…

جهت گیری مدرن حقوق بین الملل در مقابل تجزیه طلبی با توجه به رای های دادگاه های داخلی و بین المللی

جهت گیری مدرن حقوق بین الملل در مقابل تجزیه طلبی با توجه به رای های دادگاه های داخلی و بین المللی جدائی یک جانبه حق تعیین سرنوشت داخلی و خارجی جدائی چاره ساز حق تعیین سرنوشت و تجزیه طلبی رویکرد…

پایان نامه در مورد استرس شغلی

پایان نامه در مورد استرس شغلی کلمات کلیدی : پایان نامه فراتحلیل دانلود پایان نامه استرس شغلی پایان نامه های استرس شغلی پایان نامه تاثیر استرس شغلی پایان نامه با موضوع استرس شغلی دانلود پایان نامه بررسی استرس شغلی پایان…

مبانی نظری ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان

مبانی نظری ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان مولفه های فساد اداری فساد اداری در شهرداریها آسیب شناسی فساد اداری در ایران عوامل موثر بر فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد…

پروپوزال اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن

پروپوزال اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن کارکردهای رسانه اثربخشی در رسانه اثربخشی برنامه های فرهنگی مدل های اثربخشی سازمانی الگوی مدیریت رسانه صدا و سیما عوامل موثر بر اثربخشی یک سازمان رابطه بین اثربخشی…

پرسشنامه بررسی عملکرد تأثیرگذار بر نگرش نسبت به تبلیغات

پرسشنامه بررسی عملکرد تأثیرگذار بر نگرش نسبت به تبلیغات نگرش نسبت به تبلیغات پرسشنامه نگرش نسبت به تبلیغات پرسشنامه نگرش افراد نسبت به تبلیغات دانلود پرسشنامه نگرش افراد نسبت به تبلیغات پرسشنامه استاندارد نگرش افراد نسبت به تبلیغات پرسشنامه عوامل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تنهایی 54 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تنهایی 54 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری احساس تنهایی ادبیات نظری احساس تنهایی فصل دوم پایان نامه احساس تنهایی دانلود مبانی نظری احساس تنهایی پیشینه تحقیق احساس تنهایی پیشینه داخلی احساس تنهایی پیشینه…

ارزیابی میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان

ارزیابی میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان پایان نامه اثربخشی مدیریت دانش سنجش اثربخشی مدیریت دانش محاسبه اثربخشی مدیریت دانش سنجش اثربخشی مدیریت دانش در دانشگاه میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان پایان نامه با موضوع مدیریت دانش…

  • امکان سنجی استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی
  • امکان سنجی استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی بودجه ریزی عملیاتی بودجه ریزی عملیاتی بر اساس مدل شه سیستم های بهایابی بر مبنای فعالیت به کارگیری بودجه ریزی بر مبنای فعالیت اجرای بودجه ریزی عملیاتی بر اساس مدل…

  • مقاله رشته هنر با عنوان فلسفه هنر
  • مقاله رشته هنر با عنوان فلسفه هنر هنر فلسفه هنر فلسفه ی راستین هنر فلسفه ی هنر مسیحی و شرقی فلسفه ی هنر مسیحی و شرقی،یا فلسفه ی راستین هنر ماهیت هنر عهد میانه مفهوم سنتی صورت نگاری آرمانی دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق ترافیک شهروندی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق ترافیک شهروندی مبانی نظری اخلاق ترافیک شهروندی پیشینه اخلاق ترافیک شهروندی دانلود مبانی نظری اخلاق ترافیک شهروندی پیشینه تحقیق اخلاق ترافیک شهروندی ادبیات نظری اخلاق ترافیک شهروندی فصل دوم پایان نامه اخلاق ترافیک شهروندی…

  • شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان
  • شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پایان نامه erp پایان نامه پیاده سازی erp در بانک مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی در بانک…

  • پاورپوینت کنترل و سازماندهی در نظام اداری فرا ملی
  • پاورپوینت کنترل و سازماندهی در نظام اداری فرا ملی پاورپوینت کنترل و سازماندهی در نظام اداری فرا ملی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کنترل و سازماندهی در نظام اداری فرا ملی قابل استفاده برای سطح ارشد و دکتری به تعداد…

  • خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها
  • خصوصی سازی صنعت بیمه و بررسی آثار آن بر اقتصاد،عملکرد و ساختار داراییها خصوصی سازی صنعت بیمه روشهای خصوصی سازی صنعت بیمه آثار خصوصی سازی صنعت بیمه بر ساختار داراییها آثارخصوصی سازی صنعت بیمه بر سرمایه گذاری های شركت های…

  • دانلود پرسشنامه استرس شغلی هلریگل و اسلوکام با روایی و پایایی معتبر
  • دانلود پرسشنامه استرس شغلی هلریگل و اسلوکام با روایی و پایایی معتبر کلمات کلیدی : پرسشنامه استرس شغلی استاندارد بهترین پرسشنامه استرس شغلی کلید پرسشنامه استرس شغلی پرسشنامه های استرس شغلی انواع پرسشنامه های استرس شغلی دانلود پرسشنامه استرس شغلی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 13
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 13 مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکت دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکت دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی شرکت ادبیات نظری ارزیابی عملکرد مالی…

  • پرسشنامه بررسی رابطه تعهد مبتنی بر آسیب پذیری در کسب و کار با وفاداری مشتریان در صنعت بیمه
  • پرسشنامه بررسی رابطه تعهد مبتنی بر آسیب پذیری در کسب و کار با وفاداری مشتریان در صنعت بیمه پرسشنامه آسیب پذیری در کسب و کار پرسشنامه تعهد مبتنی بر آسیب پذیری در کسب و کار پرسشنامه وفاداری مشتریان بیمه پرسشنامه…

  • پیش بینی درماندگی مالی شرکتهای بورس با الگوی جریانهای نقدی
  • پیش بینی درماندگی مالی شرکتهای بورس با الگوی جریانهای نقدی مدلهای پیش بینی درماندگی مالی پیش بینی بحران مالی شرکتها پیش بینی درماندگی مالی الگوهای جریانهای نقدی پیش بینی درماندگی مالی شرکتهای بورس با الگوی جریانهای نقدی دانلود مقالات کارشناسی…

  • طراحی و مدلسازی سیستم درایور موتور القایی کنترل شده جریان
  • طراحی و مدلسازی سیستم درایور موتور القایی کنترل شده جریان موتور القایی درایور موتور القایی درایور موتور القایی کنترل شده جریان طراحی و مدلسازی سیستم درایور موتور القایی کنترل شده جریان دانلود مقالات برق دانلود مقالات رشته برق رفتن به…

  • حل المسائل پژوهش عملیاتی
  • حل المسائل پژوهش عملیاتی کلمات کلیدی : حل المسائل پژوهش عملیاتی رفتن به سایت اصلی حل المسائل پژوهش عملیاتی ( تحقیق در عملیات ) برنامه ریزی خطی و کاربردهای آن محمدرضا مهرگان هیلیر و لیبرمن - بردلی , هکس و…

  • مبانی نظری بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی
  • مبانی نظری بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی مدیریت ریسک اعتباری کاهش احتمال عدم باز پرداخت تسهیلات اعتباری رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک رتبه بندی مشتریان بانک روشهای اعتبارسنجی مشتریان طبقه بندی…

  • مقاله رشته فیزیک با عنوان مغناطیس (Magnetic)
  • مقاله رشته فیزیک با عنوان مغناطیس (Magnetic) مغناطیس الکترومغناطیس انرژی مغناطیسی مواد فرو مغناطیس میدان مغناطیسی تشخیص قطبهای یک آهنربا خرید مقاله و تحقیق رشته فیزیک دانلود مقاله رشته فیزیک با عنوان مغناطیس (Magnetic) سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

  • طراحی دیوار برشی
  • طراحی دیوار برشی دیوار برشی برنامه ETABS دانلود مقاله طراحی دیوار برشی دانلود مقاله طراحی دیوار برشی دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقالات مهندسی عمران دانلود مقالات عمران رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله طراحی دیوار برشی    مقدمه: یکی…

  • بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبی
  • بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبی ارزیابی اقتصادی نیروگاه برق آبی هزینه اجتماعی آلاینده ها روش تبدیل تعدیل شده بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبی دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتیاق شغلی 78 صفحه
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتیاق شغلی 78 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اشتیاق شغلی مبانی نظری اشتیاق شغلی پیشینه تحقیق اشتیاق شغلی پیشینه داخلی اشتیاق شغلی پیشینه خارجی اشتیاق شغلی پیشینه پژوهش اشتیاق شغلی پیشینه نظری…

  • حجاب و پوشش اجتماعی زنان
  • حجاب و پوشش اجتماعی زنان حجاب زن در قرآن کریم پوشش اجتماعی زنان نظر فقها درباره پوشش زنان حدود و کیفیت پوشش بانوان در اجتماع حکمت پوشش بانوان در اجتماع حضور زنان در اجماع در روایات دانلود پایان نامه حجاب…

  • آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها
  • آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها آناتومی دستگاه تناسلی نریان بررسی توانایی تولیدمثل در نریان بررسی توانایی باروری…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه ها و سبکهای فرزندپروری
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نظریه ها و سبکهای فرزندپروری مبانی نظری سبکهای فرزندپروری دانلود مبانی نظری سبکهای فرزندپروری پیشینه تحقیق سبکهای فرزندپروری ادبیات نظری سبکهای فرزندپروری فصل دوم پایان نامه سبکهای فرزندپروری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبکهای فرزندپروری…

  • پاورپوینت تاریخ معماری رومانسک (رومی وار)
  • پاورپوینت تاریخ معماری رومانسک (رومی وار) پاورپوینت تاریخ معماری رومانسک (رومی وار) پیشینه تاریخی معماری رومانسک معماری رومانسک (رومی وار) سبک رومانسک در فرانسه سبک رومانسک در ایتالیا معماری رومانسک در انگلستان سبک های معماری رومانسک سبک نرماندی رفتن به…

  • پاورپوینت امنیت ارتباط از راه دور
  • پاورپوینت امنیت ارتباط از راه دور دانلود رایگان پاورپوینت امنیت ارتباط از راه دور پاورپوینت امنیت ارتباط از راه دور امنیت ارتباط از راه دور ریسک شبکه های نا امن متدهای دسترسی از راه دور پورتالهای نرم افزاری دسترسی مستقیم…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تغییرپذیری بازده سهام سبز
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تغییرپذیری بازده سهام سبز مبانی نظری تغییرپذیری بازده سهام دانلود مبانی نظری تغییرپذیری بازده سهام پیشینه تحقیق تغییرپذیری بازده سهام ادبیات نظری تغییرپذیری بازده سهام فصل دوم پایان نامه تغییرپذیری بازده سهام مبانی نظری و…

  • زیباشناسی در تعامل بین روان انسان و فضای مسکونی
  • زیباشناسی در تعامل بین روان انسان و فضای مسکونی تزیین در معماری زیباشناسی تزیینات معماری تحلیل خانه های قاجار تحلیل خانه های پهلوی نظریه های زیبایی شناسی تعامل بین روان انسان و فضای مسکونی زیباشناسی در تعامل بین روان انسان…

  • پاورپوینت مذاکرات تجاری و قرارداد
  • پاورپوینت مذاکرات تجاری و قرارداد پاورپوینت مذاکرات تجاری و قرارداد مفهوم مذاكره مهارتهاي مذاكره مراحل مذاكره كسب آمادگي در مذاكرات ارزيابي طرف مقابل قرارداد و مفاد آن نکات مهم در عقد قرارداد خريد قرارداد و مفاد آن پيگيري قرارداد رفتن…

  • پایان نامه مهندسی کشاورزی با عنوان ماشینهای کشاورزی
  • پایان نامه مهندسی کشاورزی با عنوان ماشینهای کشاورزی ماشینهای کشاورزی دانلود مقاله ماشینهای کشاورزی رگرسیون داده های تراکتور تعمیر و نگهداری ماشینهای کشاورزی دو نوع تراکتور مسی فرگوسن 285جاندیر 3140 رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه مهندسی کشاورزی با…

  • پرسشنامه شناسایی رابطه بین مدیریت برنامه ها و اثربخشی برنامه های صدا و سیما
  • پرسشنامه شناسایی رابطه بین مدیریت برنامه ها و اثربخشی برنامه های صدا و سیما پرسشنامه اثربخشی پرسشنامه اثربخشی سازمانی پرسشنامه استاندارد اثربخشی پرسشنامه استاندارد اثربخشی سازمانی پرسشنامه اثربخشی برنامه های آموزشی پرسشنامه بررسی اثربخشی پرسشنامه اثربخشی سیستم نمونه پرسشنامه اثربخشی…

  • مبانی نظری بررسی رابطه نسبت های مالی با نسبت های عملکرد شرکت
  • مبانی نظری بررسی رابطه نسبت های مالی با نسبت های عملکرد شرکت ارزیابی عملکرد شرکت های بورس معیارهای ارزیابی عملکرد مالی مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده بورس نسبت های مالی شرکت های بورسی بررسی نسبت های متوسط…

  • تشریح ساختار قاچاق
  • تشریح ساختار قاچاق انواع قاچاق تشریح ساختار قاچاق پیشینه تاریخی بزه قاچاق انسان ویژگی های پدیده قاچاق انسان تحقیق قاچاق پایان نامه قاچاق تعریف قاچاق قاچاق کالا مقاله رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق رشته حقوق تشریح ساختار قاچاق  …

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *