پرسشنامه ارزیابی تاثیر سبکهای تفکر و نگرشهای فرزند پروری مادر بر پیش بینی اضطراب فرزندان

پرسشنامه ارزیابی تاثیر سبکهای تفکر و نگرشهای فرزند پروری مادر بر پیش بینی اضطراب فرزندان

پرسشنامه استرنبرگ
پرسشنامه ی سبک‌های تفکر
پرسشنامه سبک‌های تفکر استرنبرگ
پرسشنامه فرزند پروری بزرگسال – نوجوان
پرسشنامه استاندارد فرزند پروری بزرگسال – نوجوان
پرسشنامه استاندارد فرزند پروری بزرگسال – نوجوان (AAPI2)
روایی و پایایی پرسشنامه اضطراب اسپنس
پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس
دانلود پرسشنامه اضطراب کودکان

رفتن به سایت اصلی

دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

ارزیابی تاثیر سبکهای تفکر و نگرشهای فرزند پروری مادر بر پیش بینی اضطراب فرزندان

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

مدل های نظری بر نقش رفتار های فرزند پروری والدین در رشد و ماندگاری اضطراب کودک تاکید دارند. یکی از پیش بینی کننده های مهم رفتار والدین که تا کنون در رابطه با اختلالات اضطرابی کودکان به طور گسترده مورد پژوهش قرار نگرفته است شناخت و عقاید والدین است. هدف این پژوهش بررسی نقش پیش بینی کنندگی سبک های تفکر مادران و نگرش های فرزند پروری آنها بر اضطراب کودک بود. 

 

به این منظور تعداد234 نفر از  مادران کودکان 6 ساله‌ (دختر و پسر)  از مراکز پیش دبستانی شهر شیراز از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه ی سبک های تفکر استرنبرگ، فهرست فرزند پروری بزرگسال-نوجوان(AAPI-2) و پرسشنامه اضطراب کودک اسپنس فرم والد(SCAS-P) را تکمیل کردند و برای تجزیه تحلیل داده ها از  ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که سبک های تفکر نوع دوم مادران ، به ویژه سبک تفکر محافظه کار به شکل مثبت اضطراب کودک را پیش بینی می کند. انتظارات نامناسب از کودک و فقدان همدلی نسبت به نیازهای کودک نیز اضطراب کودک را به شکل مثبت پیش بینی می کند. ترکیب سبک تفکر محافظه کار با انتظارات نامناسب و فقدان همدلی نسبت به نیاز های کودک، اضطراب را به شکل بهتری پیش بینی می کند. 

 

 

 

 

 

 

ابزار تحقیق

 

برای سنجش متغیرهای مستقل (پیش بین) و وابسته پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد.1-پرسشنامه‌ی سبک‌های تفکر استرنبرگ 2-پرسشنامه‌ی نگرش‌های فرزند‌پروری که این دو پرسشنامه برای سنجش متغیرهای مستقل(پیش بین) و 3-پرسشنامه اضطراب کودک برای سنجش متغیر وابسته(ملاک) پژوهش بکار برده شده است.

 

1-4-3- پرسش‌نامه ی سبک‌های تفکر استرنبرگ

این پرسشنامه شامل 65 گویه می‌باشد و به وسیله استرنبرگ و واگنر[1] (1992) طراحی شده است. در این پرسشنامه پاسخ هر گویه روی یک مقیاس لیکرت هفت درجه‌ای (گزینه 1زمانی که عبارت اصلاً در مورد شما صدق نمی‌کند و گزینه 7 زمانی که عبارت کاملا در مورد شما صحیح است) نمره‌دهی می‌شود و هر پنج سئوال یکی از سیزده سبک تفکر زیر را ارزیابی می‌کند. 1) سبک قانونی (هنگام تصمیم‌‌گیری متکی به ایده‌ها و عقاید خود هستم)، 2) سبک اجرایی (هنگام بحث یا نگارش ایده‌ها، قوانین ثابتی را دنبال می‌کنم)، 3) سبک قضاوتی (هنگام تصمیم‌گیری نقطه نظرات متضاد را مقایسه می‌کنم)،4) سبک کلی ( تکالیفی را دوست دارم که تأکیدی روی جزئیات نداشته باشد)، 5) سبک جزئی (به نظر من در بحث یا نگارش یک موضوع جزئیات مهم‌تر از تصویر کلی است)،

 

6) سبک آزاد‌اندیش (موقعیت‌هایی را دوست دارم که بتوانم روش‌های جدیدی را برای انجام کارها به کار ببرم)، 7) سبک محافظه کار (دوست دارم کارها را به روشی انجام دهم که در گذشته انجام شده است)، 8) سبک سلسله مراتبی (هنگام شروع کار، فهرستی از کارها را تهیه می‌کنم و به ترتیب اهمیت آنها را انجام می‌دهم)، 9) سبک فرد سالار ( هنگام بحث یا نگارش ایده‌ها، روی یک ایده اصلی تأکید می‌کنم)، 10) جرگه سالار (کارکردن روی تکالیفی که مورد تأیید همسالانم است را ترجیح می‌دهم)، 11) سبک هرج و مرج طلب ( هنگام بحث یا نگارش ایده‌ها، هر چه به ذهنم بیاید را مورد استفاده قرار می‌دهم)، 12) سبک درونی (هنگام بحث یا نگارش ایده‌ها، تنها از ایده‌های خودم استفاده می‌کنم)، 13) سبک بیرونی (دوست دارم در فعالیت‌هایی شرکت کنم که با دیگران تعامل و ارتباط داشته باشم). هر چه نمره فرد در هر یک از زیر مقیاس‌ها بیشتر باشد آن سبک بیشتر معرف آن شخص می‌باشد و بر عکس.

 

ژانگ و استرنبرگ (2005) این 13 نوع سبک تفکر را در 3 نوع متفاوت مفهوم‌سازی کردند. سبک‌های نوع اول (از قبیل: قانونی، قضاوتی، کلی، سلسله مراتبی و آزاد اندیش) مواد خلاقیت هستند و به پردازش اطلاعات پیچیده نیاز دارند و دومین نوع سبک‌های تفکر (از قبیل اجرائی، جزئی، تک قطبی، محافظه کار) به پردازش اطلاعت ساده نیاز دارند سبک‌های نوع سوم (هرج و مرج طلب، جرگه سالار، درونی، بیرونی) بسته به تکلیف خاص می‌توانند در هر یک از این دو نوع سبک تفکر پیچیده و یا ساده انگارانه قرار گیرند (ژانگ و پاستیگلبیون،2001).

 

 

 

1-1-4-3-روایی و پایایی پرسشنامه ی سبک های تفکر

شواهد تجربی زیادی از روایی تئوری اصلی استرنبرگ و همچنین از مفهوم‌سازی دوباره آن به 3 نوع سبک تفکر حمایت می‌کند (بتورت[2]،2007). ژانک (2009) آلفای کرونباخ را برای هر یک از زیر مقیاس‌ها به ترتیب زیر گزارش کرده است. قانونی (78/0)، اجرایی (74/0)، قضاوتی (76/0) ، کلی (63/0) جزئی (67/0)، آزاد اندیش (85/0) محافظه کار (74/0) فرد سالار (63/0) جرگه سالار (75/0) هرج و مرج طلب (65/0)، درونی (78/0) و بیرونی (77/0).

 

نتایج پژوهش شکری، کدیور، فرزاد، دانشورپور (1386) که با هدف بررسی ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه سبک های تفکر انجام شد نشان داد که الگو های تحلیل عامل تاییدی بر ارزش قابل قبولی برای ساختار مکنون TSIدر سطح سوال و در سطح خرده مقیاس های سبک های تفکر نوع اول، دوم وسوم به دست داد.در پژوهش فرزاد و همکاران(1386) ضرایب آلفای کرونباخ برای سبک‌های تفکر قانونی، اجرائی، قضاوتی، کلی، جزئی، آزاد اندیش، محافظه کار، درونی، بیرونی، سلسله مراتبی، تک قطبی، جرگه سالار، هرج و مرج طلب به ترتیب 78/0، 64/0 ، 69/0، 75/0 ، 59/0، 82/0، 81/0، 71/0، 84/0، 83/0، 63/0، 72/0، 84/0 گزارش شد.

 

 

2-4-3- پرسش نامه‌ی فرزند پروری بزرگسال – نوجوان [3](AAPI-2)

این پرسش نامه یک ابزار خود گزارشی است که توسط باولک و کین (1999) تهیه شده است.AAPI-2 شکل تجدید نظر شده و هنجاریابی دوباره AAPI اصلی است که ماده‌هایی به آن اضافه شده است و همچنین یک زیر مقیاس جدید (احجاف در توان و استقلال کودک) به آن اضافه شده است. مانندAAPI اصلی این پرسش نامه (AAPI-2) برای ارزیابی نگرش‌ها و عقیده‌های افراد در مورد شیوه‌های فرزند پروری و والدینی افراد بزرگسال و نوجوان طراحی شده است این پرسش نامه برای بزرگسالان و نوجوانان والد و غیر والد قابل کاربرد است. گویه‌ها بر اساس عقاید نامناسب و مسامحه کار والدینی و فرزند‌پروری تهیه شده است که پاسخ به گویه های پرسش نامه، میزان احتمال بکار گرفتن رفتارهای نامناسب و مسامحه کار توسط افراد فراهم می‌کند (کانزر، وایتساید- مانسل، دبیر، لدت، ادواردز[4]،2006).

این پرسش نامه شامل 40 گویه است که پاسخ‌ها در یک مقیاس پنج درجه‌ای (از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) قرار می‌گیرندAAPI-2   دارای دو شکل (فرم A و فرم B ) است فرم A و فرم B  شبیه به هم هستند و برای پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرند با وجود این هر کدام از این دو فرم به شکل مستقل و ابعاد گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نمره‌گذاری مطابق پاسخ‌ها در پنج درجه انجام می‌شود به این شکل که به کاملاً موافقم نمره (5) و موافقم (4)، مطمئن نیستم (3)، مخالفم (2) و کاملاً مخالفم نمره‌ی (1) تعلق می‌گیرد که نمره‌ی بالا در این آزمون به معنی نگرش‌های نامناسب و ناکارآمد در فرزند‌پروری و نمره‌ی پایین به معنی عدم وجود نگرش‌های ناکارآمد فرزند پروری می‌باشد.

سازندگان پرسش نامه چندین کاربرد برای AAPI-2 ذکر کرده‌اند:

1- ارزیابی نگرش‌های ناکارآمد والدینی و فرزندپروری در جمعیت والد و غیر والد.

2- ارزیابی سودمندی درمان از طریق فراهم کردن پیش آزمون و پس آزمون.

3- ارزیابی تغییر در نگرش های والدینی بعد از شرکت در برنامه‌ی آموزش فرزند‌پروری

4- برای طراحی مداخله و درمان خاص در برنامه آموزشی فرزند‌پروری

علاوه بر یک نمره‌ی کلی AAPI-2 شامل 5 زیر مقیاس است؛ 1- مقیاس انتظارات نامناسب از کودکان که شامل 7 گویه است (مثل: کودکان باید آن کاری را انجام دهند که به آنها گفته می‌شود)،  2- فقدان همدلی که شامل 10 گویه است (مثل: هیچ چیز بدتر از یک کودک 2 ساله زیاده خواه نیست)، 3- عقیده قوی در استفاده از تنبیه بدنی به عنوان یک وسیله برای تربیت که شامل 11 گویه است (مثل: کتک زدن مناسب هیچ‌گاه به کسی صدمه نمی‌زند)، 4- معکوس شدن مسئولیت‌های نقش والد- فرزند که شامل 7 گویه است (مثل: کودکان در قبال خوشبختی والدین مسئولیت دارند) و 5- اجحاف در توان و استقلال کودک که شامل 5 گویه است (مثل: کودکان نیاز به آزادی دارند که تا جهان خود را با امنیت کاوش (کشف) کنند (باولک و کین،1999).

 

 1-2-4-3-روایی و پایایی پرسشنامه ی فرزند پروری بزرگسال – نوجوان (AAPI-2)

به منظور بررسی روایی ،تحلیل عاملی پرسش‌نامه توسط سازندگان آن صورت گرفت که ماده‌ها در پنچ عامل جداگانه قرار گرفتند. علاوه بر این به منظور بررسی روایی، همبستگی AAPI-2 با دیگر پرسش‌نامه‌ها معنادار گزارش شده است. به طور مثال کانزر، وایتساید-مانسل، دبیر، لدت، ادواردز (2006) میزان بالای همدلی در AAPI-2 با گرمی و پاسخگو بودن در پرسش نامه یHOME  )مشاهدات خانگی ) به طور مثبت و با سبک فرزندپروری خشک به طور منفی همبسته بود و همین­طور اعتقاد به تنبیه­ بدنی در AAPI-2 به طور مثبت با سبک والدینی خشن در پرسشنامه یHOME   همبسته بود. برای هر کدام از ساختارهای AAPI-2 روایی افتراقی معنا‌داری گزارش شده است به طوریکه بین رفتارهای والدینی مسامحه کار و خشن و رفتارهای مناسب تمایز قائل می‌شود همبستگی بین فرم A,B بین 80/0 تا 92/0 گزارش شده است (باولک و کین،1999).

همسانی درونی برای پنج زیر مقیاس توسط سازندگان خوب برآورد شده است به این شکل که ضریب آلفای کرونباخ برای انتظارات نامناسب، فقدان همدلی، اعتقاد به استفاده از تنبیه بدنی، معکوس شدن نقش والد- فرزند و احجاف در توان و استقلال کودک به ترتیب (82/0)، (84/0)، (92/0)، (85/0) و (80/0) گزارش شده است همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن برون نیز برای پنچ مقیاس به ترتیب (85/0)، (86/0)، (93/0)، (86/0) و (83/0) گزارش شده است.

 

2-2-4-3-تهیه‌پرسش نامه‌ی نگرش‌های فرزند‌پروری (AAPI-2)

جهت استفاده از این پرسش نامه‌ها نسخت نسخه‌ی اصلی پرسش نامه‌ها که به زبان انگلیسی بود توسط محقق و با کمک استاد راهنما به فارسی ترجمه شد و سپس متن ترجمه شده توسط دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته ادبیات و زبان انگلیسی از نظر ساختاری و دستوری بازبینی شد و اشکالات دستوری در ترجمه اصلاح شد و سپس متن ترجمه شده توسط یک دانشجوی ارشد دیگر به انگلیسی برگردانده شد و با نسخه‌‌ی اصلی پرسش‌نامه‌ها مقایسه شد و در نهایت با کمک استاد راهنما ترجمه‌ی پرسش‌نامه‌ها مطابق با شکل نسخه‌ی اصلی آنها تنظیم گردید. قابل ذکر است که در ترجمه و تنظیم ماده‌های پرسش‌نامه‌ها 2 نکته مورد ملاحظه بود. نخست اینکه  ترجمه گویة‌‌ها و اصطلاحات به شکلی باشد که علاوه بر اینکه متناسب با موضوع مقیاس باشد و آن را مورد ارزیابی قرار دهد، اصطلاحات با توجه به فرهنگ‌ جامعه ترجمه شود و دوم اینکه گویه‌ها به شکلی ترجمه شوند که توسط مادران با حداقل سواد نیز قابل درک باشند. در نهایت  ترجمه‌ی فارسی پرسش نامه‌ها همراه با دستورالعمل برای پاسخ گویی مطابق نسخه اصلی تهیه شد و روایی و پایایی آنها نیز محاسبه گردید که در فصل یافته ها آمده است.

 

3-2-4-3- تعیین پایای و روایی پرسش نامه‌ی نگرش‌های فرزند پروری بزرگسال- نوجوان (AAPI-2)

الف- برای محاسبه پایایی پرسش‌نامه‌ی AAPI-2 از دو روش تعیین پایایی استفاده شد که عبارتند از؛

 1- ضریب همسانی درونی: برای تعیین همسانی درونی، از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد بدین صورت که آلفای کرونباخ برای هر یک از 5 زیر مقیاس و مقیاس کلی پرسش نامه با استفاده از کل افراد نمونه محاسبه گردید.

2- روش تصنیف کردن: از آنجایی که بزرگی آلفای کرونباخ به طول مقیاس بستگی دارد، ضریب  پایایی همبسته  با استفاده از رابطه پیشنهاد شده توسط اسپیرمن-برون نیز برای هر یک از زیر مقیاس‌ها و مقیاس کلی محاسبه شد.

ب- تعیین روایی: برای محاسبه روایی نیز از چند روش استفاده شده است شامل:

1- تحلیل عاملی: تحلیل عاملی پرسش‌نامه‌ی AAPI-2 با استفاده از کل افراد نمونه به روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی با استفاده از چرخش واریمکس انجام شد و فقط ماده‌هایی که بار عاملی 30/0 یا بالاتر داشتند در عامل‌ها قرار گرفتند و ماده‌هایی که بار عاملی کمتر از 30/0داشتند از عامل‌ها حذف شدند.

2- همبستگی هر یک از مقیاس ها با یکدیگر و با مقیاس کلی: همبستگی هر یک از زیر مقیاس ها با یکدیگر و همچنین با مقیاس‌ کلی هم شواهدی از همسانی درونی آزمون و هم نشانه‌ای از روایی سازه آزمون فراهم می‌کند.

 

3-4-3- مقیاس اضطراب کودک اسسپنس برای والدین (SCAS-P)

این پرسش نامه توسط اسپنس (1999) برای ارزیابی نشانه‌های اضطراب در کودکان در جمعیت عمومی ساخته شد. گویه‌های این مقیاس تا حد ممکن مطابق مقیاس اضطراب کودک اسپنس (SCAS) فرمول‌بندی شده است از آنجا که این مقیاس خود گزارشی است برای تبدیل آن به فرم والدین، گویه هایی که به حالات درونی اشاره دارند (مثل گویه‌ی چهارم، من می‌ترسم) به صورت رفتارهای قابل مشاهده برای والدین بازنویسی شده است (فرزند من از احساس ترس شکایت می‌کند).

این مقیاس شامل 38 گویه می‌باشد که سوالات در یک مقیاس لیکرت (هرگز، گاهی اوقات، بیشتر اوقات، همیشه) پاسخ داده می‌شوند و پاسخ‌ها به ترتیب از 5 (هرگز) تا 3 (همیشه) نمره‌گذاری می‌شوند. (ناتا، اسکولینگ، راپی، آبوت، اسپنس، واترز[5]، 2003).

این پرسشنامه اضطراب را مطابق با DSM-IV به اختلالات جداگانه‌ای تقسیم‌بندی می‌کند. این پرسشنامه دارای شش زیر مقیاس است شامل:1) اضطراب جدایی که دارای شش گویه است (فرزند من نگران است که برای یکی از اعضای خانواده‌ی مان اتفاق بدی بیفتد) ، 2) اضطراب فراگیر دارای شش گویه (فرزند من غالباً نگران است)،3) اضطراب اجتماعی شامل شش گویه (فرزند من از اینکه جلوی دیگرای کار احمقانه‌ای‌ انجام دهد می‌ترسد) ،4) حمله هراس و ترس از فضاهای باز که دارای نه گویه است (فرزند من کاملاً ناگاهانی و بدون دلیل خاصی واقعاً احساس ترس می‌کند)،5) وسواس فکری – عملی که دارای شش گویه است (فرزند من مجبور است به چیزهای خاص فکر کند مثل اعداد یا کلمه‌ها) ،6)  فوبی و ترس‌های جراهت بدنی که شامل پنج گویه است (فرزند من از تاریکی می‌ترسد). (ناتا و همکاران 2003).

برای نمره‌گذاری این مقیاس پاسخ‌ها از 0 (هرگز) تا 3 (همیشه) نمره‌گذاری می‌شوند به طوریکه حداکثر نمره 114 و حداقل نمره 0 است. علاوه بر زیر مقیاس ها این پرسش‌نامه یک نمره کل که معرف اضطراب به صورت کلی است نیز بدست می دهد که قابل کاربرد است. . ناتا و همکاران(2003) پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از نمره کلی مقیاس به عنوان شاخصی از  اضطراب کلی کودک می‌‌تواند مفید باشد. این پرسش نامه برای دامنه سنی 3 تا 17 سال بکار گرفته شده است (ناتا و همکاران ، 2003). در این پژوهش از نمره‌ی کلی مقیاس به عنوان شاخصی برای سنجش اضطراب کودک استفاده شده است.

 

1-3-4-3-روایی و پایایی مقیاس اضطراب کودک اسپنس برای والدین (SCAS-P)

روایی و پایایی این مقیاس توسط ناتا و همکاران (2003) مورد ارزیابی قرار گرفته است آنها روایی افتراقی مقیاس ها را خوب گزارش کردند و همچنین در تحلیل عاملی یک مدل با 5 عامل همبسته و اضطراب فراگیر به عنوان عامل برتر نسبت 5 عامل دیگر، داده‌ها را به شکل بهتری توصیف می‌کند. میزان موافقت بین والد- فرزند در گروه اضطرابی در دامنه‌ای از 41/0 تا 66/0 و در گروه کنترل 23/0 تا 60/0 گزارش شد.

ناتا و همکاران (2003) آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی اسپیرمن-برون (که درون پرانتز آورده شده است) برای گروه اضطرابی به ترتیب برای زیر مقیاس‌ها به شرح زیر است. اضطراب‌ جدایی 76/0 (91/0)، اضطراب اجتماعی 77/0 (92/0)، اضطراب فراگیر 75/0 (91/0)، هراس و آگروفوبیا 81/0 (92/0)، وسواس فکری – عملی78/0 (92/0)، ترس از جراحت بدنی 61/0 (83/0) و برای گروه کنترل(بهنجار)به ترتیب اضطراب‌ جدایی 74/0 (90/0)، اضطراب اجتماعی 74/0 (90/0)، اضطراب فراگیر 65/0 (85/0)، هراس و آگروفوبیا 61/0 (80/0)، وسواس فکری – عملی 74/0 (90/0)، ترس از جراحت بدنی 58/0 (81/0).ضریب همسانی درونی برای زیر مقیاس ها در هر دو گروه نرمال و اضطرابی معنا‌دار بود و برای بیشتر زیر مقیاس‌ها عالی بود.

 

 

 

 

2-3-4-3- تهیه‌پرسش نامه‌ی اضطراب کودک اسپنس فرم والد (SCAS-P)

جهت استفاده از این پرسش نامه‌ها نسخت نسخه‌ی اصلی پرسش نامه‌ها که به زبان انگلیسی بود توسط محقق و با کمک استاد راهنما به فارسی ترجمه شد و سپس متن ترجمه شده توسط دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته ادبیات و زبان انگلیسی از نظر ساختاری و دستوری بازبینی شد و اشکالات دستوری در ترجمه اصلاح شد و سپس متن ترجمه شده توسط یک دانشجوی ارشد دیگر به انگلیسی برگردانده شد و با نسخه‌‌ی اصلی پرسش‌نامه‌ها مقایسه شد.گویه های ترجمه شده مربوط به هر یک از اختلالات مشخص شد و سعی شد گویه های هریک از اختلالات با ملاک های DSM-IV-TR تطبیق داده شد و سعی شد گویه ها برای هر مقیاس به گونه ای نوشته شود که هم مطابق با ملاک های اختلال باشد و هم اینکه برای مادران با حداقل سواد قابل فهم باشد و با کمک استاد راهنما ترجمه‌ی پرسش‌نامه‌ها مطابق با شکل نسخه‌ی اصلی آنها تنظیم گردید. در نهایت  ترجمه‌ی فارسی پرسش نامه‌ها همراه با دستورالعمل برای پاسخ گویی مطابق نسخه اصلی تهیه شد و روایی و پایایی آنها نیز محاسبه گردید که در فصل یافته ها آمده است.

 

3-3-4-3- تعیین پایایی و روایی پرسش نامه‌ی اضطراب کودک اسپنس فرم والد. (SCAS-P)

الف) به منظور تعیین پایایی از روش های زیر استفاده شد:

1) ضریب همسانی درونی: برای تعیین همسانی درونی، از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد بدین صورت که آلفای کرونباخ برای هر یک از شش زیر مقیاس و مقیاس کلی پرسش نامه با استفاده از کل افراد نمونه محاسبه گردید.

2) پایایی تصنیف: ضریب  پایایی همبسته  با استفاده از رابطه پیشنهاد شده توسط اسپیرمن-برون نیز برای هر یک از زیر مقیاس‌ها و مقیاس کلی محاسبه شد.

ب) به منظور تعیین روایی آزمون از روش های زیر استفاده شد

1) برای تعیین روایی پرسش‌نامه، همبستگی هر یک از 38 گویه با کل مقیاس (مقیاس کلی) محاسبه شد و ماده‌هایی که ضریب همبستگی کمتر از 25/0 داشتند از مقیاس حذف گردید.

2) همبستگی هر یک از زیر مقیاس‌ها با یکدیگر و همین طور همبستگی هر یک از زیر مقیاس‌ها با مقیاس کلی محاسبه گردید.

1- Sternberg  & Wagner

1 – Betoret

2- The  Adult- Adolescent Parenting Inventory

1 – Conners, Whiteside- Mansell, Deere, Ledet,  Edwards

1 – Naata, schooling, Rapee,  Abbott,  Spence, waters.

 

 

 

پرسشنامه ارزیابی ارتباط الگوهای فرزند پروری با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی داﻧﺶ آﻣﻮزان

پرسشنامه ارزیابی ارتباط الگوهای فرزند پروری با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی داﻧﺶ آﻣﻮزان پرسشنامه سلامت عمومی پرسشنامه سلامت عمومی 12 سوالی روایی و پایایی پرسشنامه سلامت روان پرسشنامه استاندارد سلامت روان دانلود پرسشنامه GHQ سبک های فرزند پروری بامریند…

بررسی نقش ترکیه در بحران سوریه

بررسی نقش ترکیه در بحران سوریه کلمات کلیدی : پایان نامه بحران سوریه پایان نامه در مورد سوریه عوامل موثر در تحولات سوریه پایان نامه در مورد تحولات سوریه نقش قدرت های منطقه ای در بحران سوریه زمینه های بحران…

بررسی قابلیت دسترسی بالا در رایانش ابری با تاکید بر روشهای دستیابی به مراکز داده

بررسی قابلیت دسترسی بالا در رایانش ابری با تاکید بر روشهای دستیابی به مراکز داده قابلیت دسترسی بالا بررسی قابلیت دسترسی بالا در رایانش ابری روشهای دستیابی به مراکز داده در رایانش ابری دستیابی به قابلیت دسترسی بالا در سیستمهای…

پایان نامه مهندسی نرم افزار با عنوان امنیت در شبكه های بی سیم (wireless) مبتنی بر استاندارد IEEE802.11

پایان نامه مهندسی نرم افزار با عنوان امنیت در شبكه های بی سیم (wireless) مبتنی بر استاندارد IEEE802.11 شبكه های بی سیم امنیت در شبكه های بی سیم امنیت در شبكه های وایرلس امنیت در استاندارد IEEE80211 امنیت در شبکه…

بررسی طرحواره های ناسازگار اولیه در نظریه یانگ

بررسی طرحواره های ناسازگار اولیه در نظریه یانگ کلمات کلیدی : نظریه یانگ طرحواره های ناسازگار اولیه نظریه های طرحواره های ناسازگار اولیه تعریف نظری طرحواره های ناسازگار اولیه تعریف عملیاتی طرحواره های ناسازگار اولیه تحقیق کامل در مورد طرحواره…

بررسی نقاط ضعف و قوت جزای نقدی و اهداف و مفاهیم مشابه آن

بررسی نقاط ضعف و قوت جزای نقدی و اهداف و مفاهیم مشابه آن انواع جزای نقدی مفاهیم مشابه جزای نقدی روشهای رفع معایب جزای نقدی بررسی نقاط ضعف و قوت جزای نقدی و اهداف و مفاهیم مشابه آن بررسی جزای…

مقاله ای کامل در مورد بازاریابی

مقاله ای کامل در مورد بازاریابی بازاریابی بازاریابی بین المللی استراتژی های تبلیغات دانلود مقاله ای کامل در مورد بازاریابی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه رشته…

فیبرهای پلیمری تقویت شده و تاثیر آن بر افزایش شکل پذیری اتصالات بتن آرمه

فیبرهای پلیمری تقویت شده و تاثیر آن بر افزایش شکل پذیری اتصالات بتن آرمه ورقه های FRP سازه های بتن آرمه فیبرهای پلیمری تقویت شده دانلود پایان نامه افزایش شکل پذیری اتصالات بتن آرمه دانلود پایان نامه افزایش شکل پذیری…

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی عمومی با عنوان بررسی تأثیرات منفی تربیتی پدر و مادر بر عزت نفس کودکان و نوجوانان در مدرسه

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی عمومی با عنوان بررسی تأثیرات منفی تربیتی پدر و مادر بر عزت نفس کودکان و نوجوانان در مدرسه کودکان عزت نفس تأثیرات منفی تربیتی تأثیر بدرفتاری والدین عزت نفس کودکان و نوجوانان دانلود پایان نامه…

  • پروپوزال ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت
  • پروپوزال ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت پروپوزال ERP پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان عوامل کلیدی موفقیت erp پروپوزال عوامل موفقیت در پیاده سازی ERP پروپوزال برنامه ریزی منابع سازمان عوامل کلیدی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق امر به معروف و نهی از منکر در عرصه عفاف و حجاب 85 صفحه
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق امر به معروف و نهی از منکر در عرصه عفاف و حجاب 85 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری عفاف و حجاب پیشینه تحقیق عفاف و حجاب مبانی نظری و پیشینه عفاف و حجاب پیشینه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل درونی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل درونی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه منبع کنترل درونی مبانی نظری منبع کنترل درونی پیشینه تحقیق منبع کنترل درونی پیشینه داخلی منبع کنترل درونی پیشینه خارجی منبع کنترل درونی پیشینه پژوهش…

  • بررسی موانع عدم شفّافیت بازار سرمایه ایران و ارائه راهکارها
  • بررسی موانع عدم شفّافیت بازار سرمایه ایران و ارائه راهکارها بازار سرمایه شفافیت بازار كارایی بازار دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی بررسی موانع عدم شفّافیت بازار سرمایه ایران و ارائه راهکارها دانلود مقالات کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانلود…

  • پرسشنامه ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و حمایت شغلی از دیدگاه پرستاران
  • پرسشنامه ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و حمایت شغلی از دیدگاه پرستاران کلمات کلیدی : ابعاد فرسودگی شغلی مسلش پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (mbi) روایی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش روایی و پایایی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش پرسشنامه حمایت شغلی پرسشنامه…

  • اعطای تسهیلات به مشتریان با داده کاوی صورتهای مالی
  • اعطای تسهیلات به مشتریان با داده کاوی صورتهای مالی داده کاوی صورتهای مالی اعتبارسنجی مشتریان بانک رتبه بندی مشتریان بانک رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک ملی مدل‌سازی اعتبارسنجی مشتریان به روش‌ شبکه عصبی مدل‌سازی اعتبارسنجی…

  • پاورپوینت بررسی عناصر ضد مغذي (بازدارنده‌ها)
  • پاورپوینت بررسی عناصر ضد مغذي (بازدارنده‌ها) پاورپوینت بررسی عناصر ضد مغذي (بازدارنده‌ها) بررسی عناصر ضد مغذي عناصر ضد مغذي تحقیق عناصر ضد مغذي بازدارنده‌هاي پروتئيني بازدارنده‌هاي معدني بازدارنده‌هاي ويتامينه بازدارنده‌ها در چربي بازدارنده‌ها در کربوهيدراتها بازدارنده‌هاي پروتئازها محدودكننده تريپسين و…

  • پاورپوینت بخش اول کتاب درآمدی به اقتصاد شهری تألیف سعید عابدین درکوش با موضوع کلیات شهر
  • پاورپوینت بخش اول کتاب درآمدی به اقتصاد شهری تألیف سعید عابدین درکوش با موضوع کلیات شهر کلمات کلیدی : پاورپوینت بخش اول کتاب درآمدی به اقتصاد شهری تألیف سعید عابدین درکوش با موضوع کلیات شهر پاورپوینت کلیات شهر کلیات شهر…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

  • ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی با مدل یکپارچه سازی اراضی
  • ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی با مدل یکپارچه سازی اراضی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی پایان نامه اسکان غیر رسمی پایان نامه سکونتگاه های غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیررسمی ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی علل شکلگیری سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای…

  • ابعاد مختلف خشونت علیه زنان در تحلیل قانون مجازات اسلامی و ارائه راهکارهایی جهت رفع نارسایی قوانین
  • ابعاد مختلف خشونت علیه زنان در تحلیل قانون مجازات اسلامی و ارائه راهکارهایی جهت رفع نارسایی قوانین کلمات کلیدی : خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در ایران ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان راههای پیشگیری از…

  • سیستم سوخت رسانی CNG و بررسی تجهیزات آن با تاکید بر درایر
  • سیستم سوخت رسانی CNG و بررسی تجهیزات آن با تاکید بر درایر گاز طبیعی فشرده دانلود پایان نامه سیستم سوخت رسانی CNG نحوه کارکرد خودروهای گاز طبیعی سیستم سوخت رسانی CNG و بررسی تجهیزات آن با تاکید بر درایر سیستم…

  • حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی با استفاده از الگوریتم ژنتیک
  • حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی با استفاده از الگوریتم ژنتیک الگوریتم ژنتیک مساله مسیریابی وسیله نقلیه حل مساله مسیریابی خودرو حل مساله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره های زمانی با استفاده از الگوریتم ژنتیک دانلود مقاله…

  • پرسشنامه نقش شبکه های اجتماعی اینترنتی در مشارکت سیاسی
  • پرسشنامه نقش شبکه های اجتماعی اینترنتی در مشارکت سیاسی کلمات کلیدی : پرسشنامه رسانه های اجتماعی پرسشنامه شبکه های اجتماعی پرسشنامه شبکه های اجتماعی مجازی پرسشنامه تاثیر شبکه های اجتماعی پرسشنامه شبکه های اجتماعی اینترنتی پرسشنامه مشارکت سیاسی مردم پرسشنامه…

  • ارزیابی تغییرات کیفیت روغن ناشی از فساد و اکسیداسیون
  • ارزیابی تغییرات کیفیت روغن ناشی از فساد و اکسیداسیون تصفیه رو غن روغن ترانسفورماتور تصفیه فیزیکی روغن ترانسفورماتور تصفیه شیمیایی روغن ترانسفورماتور تغییرات کیفیت روغن از اکسیداسیون ارزیابی تغییرات کیفیت روغن ناشی از فساد و اکسیداسیون دانلود پایان نامه مهندسی…

  • ارزیابی تطبیقی فرهنگ سازمانی در مدارس متفاوت
  • ارزیابی تطبیقی فرهنگ سازمانی در مدارس متفاوت فرهنگ سازمانی مدارس فرهنگ سازمانی در مدارس فرهنگ سازمانی مدیران مدارس فرهنگ سازمانی معلمان مدارس مقایسه فرهنگ سازمانی مدارس خاص با مدارس عادی پایان نامه تاثیر فرهنگ سازمانی پایان نامه در مورد فرهنگ…

  • پاورپوینت روش اثباتی و هموارسازی سود
  • پاورپوینت روش اثباتی و هموارسازی سود دانلود پاورپوینت رایگان ارائه درس تئوری حسابداری پاورپوینت روش اثباتی و هموارسازی سود روش اثباتی و هموارسازی سود روش اثباتی الگوی مبتنی بر تحلیلی نمایندگی تئوری اثباتی حسابداری ارزیابی روش اثباتی هموارسازی سود-فرضیه های…

  • بررسی نقش ترکیه در بحران سوریه
  • بررسی نقش ترکیه در بحران سوریه کلمات کلیدی : پایان نامه بحران سوریه پایان نامه در مورد سوریه عوامل موثر در تحولات سوریه پایان نامه در مورد تحولات سوریه نقش قدرت های منطقه ای در بحران سوریه زمینه های بحران…

  • تحلیل دینامیکی غیر خطی سکو های ثابت فلزی دریائی با استفاده از المان الیافی
  • تحلیل دینامیکی غیر خطی سکو های ثابت فلزی دریائی با استفاده از المان الیافی عضو قاب عضو مهاربندی تحلیل غیر خطی سکوهای ثابت فلزی دریائی المان تیر ستون پس کمانشی الیافی تحلیل دینامیکی غیر خطی سکو های ثابت فلزی دریائی…

  • عناصر باغ ایرانی و تحلیل ساختار کالبدی باغ ارم شیراز
  • عناصر باغ ایرانی و تحلیل ساختار کالبدی باغ ارم شیراز نظام آبیاری باغ صخره ای باغ ژاپنی الگوی باغسازی معماری باغ ایرانی گونه شناسی باغ ارم تحلیل کالبدی باغ ایرانی دانلود پایان نامه رشته معماری تحلیل ساختار کالبدی باغ ارم…

  • عوامل کلیدی موفقیت زیرساختی در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک ملت
  • عوامل کلیدی موفقیت زیرساختی در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک ملت پیاده سازی مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در بانک پیاده سازی مدیریت دانش در بانک ملت زیرساخت های لازم پیاده سازی مدیریت دانش زیرساخت های لازم پیاده…

  • پروپوزال ارزیابی ارتباط توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارمندان شرکت مخابرات
  • پروپوزال ارزیابی ارتباط توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارمندان شرکت مخابرات رضایت شغلی توسعه منابع انسانی رضایت شغلی کارکنان رابطه توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان ارتباط توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارمندان پروپوزال ارتباط توسعه منابع…

  • ارائه مدلی برای پیش بینی مصرف دارو با استفاده از الگوریتم های پیش بینی
  • ارائه مدلی برای پیش بینی مصرف دارو با استفاده از الگوریتم های پیش بینی افزایش بهره وری مالی داروخانه با داده کاوی بهینه سازی خرید دارو با داده کاوی پیش بینی مصرف دارو با داده کاوی استفاده از روشهای داده…

  • مشارکت در بازار
  • مشارکت در بازار بازار کار ایران نرخ مشارکت اقتصادی نرخ مشارکت اقتصادی در ایران و جهان دانلود مقالات رشته اقتصاد مشارکت در بازار دانلود مقالات اقتصاد دانلود مقاله مشارکت در بازار رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته اقتصاد مشارکت…

  • عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه
  • عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ایران عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه پایان نامه در مورد بزهکاری اطفال عوامل بزهکاری اطفال و…

  • پروپوزال ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارمندان
  • پروپوزال ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارمندان کلمات کلیدی : سلامت روان کارکنان فرسودگی شغلی کارکنان فرسودگي شغلي در كاركنان فرسودگی شغلی و سلامت روان پروپوزال سلامت روان کارکنان پروپوزال فرسودگی شغلی کارکنان بررسی وضعیت سلامت روانی…

  • بررسی همجنس گرایی در دین و روانشناسی
  • بررسی همجنس گرایی در دین و روانشناسی عوامل همجنس گرایی همجنس گرایی در دین روانشناسی همجنسگرایی همجنس گرایی در روانشناسی همجنس گرایی از دید اسلام همجنس گرایی در دین مسیحیت همجنسگرایی از دید قرآن آیه قرآن در مورد همجنسگرایی پایان…

  • بزهكاری
  • بزهكاری بزهكار بزهكاری آسیب اجتماعی نابسامانی خانواده انحراف اجتماعی پیامدهای نابسامانی خانواده تحول ساختار خانواده در ایران دانلود مقاله بزهكاری رفتن به سایت اصلی بزهكاری     نابسامانی خانواده، زمینه‌ساز بروز بزهكاری اجتماعی     چكیده اگرچه بر طبق رویكرد…

  • مبانی،آثار و ارکان جرم فریب در ازدواج
  • مبانی،آثار و ارکان جرم فریب در ازدواج جرم فریب در ازدواج مبانی جرم فریب در ازدواج آثار جرم فریب در ازدواج ارکان جرم فریب در ازدواج دانلود پایان نامه تدلیس در ازدواج دانلود پایان نامه فریب در ازدواج دانلود پایان…

  • پاورپوینت هوشبرهاي وريدي
  • پاورپوینت هوشبرهاي وريدي کلمات کلیدی : پاورپوینت هوشبرهاي وريدي رفتن به سایت اصلی پاورپوینت هوشبرهاي وريدي به تعداد 159 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و دانشجویان سطح ارشد و دکتری   شامل موضوعات : پروپوفول باربيتورات‌ها بنزوديازپين‌ها فلومازنيل كتامين اتوميديت…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *