مبانی نظری ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

مبانی نظری ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

مبانی نظری فرهنگ سازمانی
مبانی نظری مدیریت ‌دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در ارتش
مبانی نظری فرهنگ سازمانی و مدیریت ‌دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح
مبانی نظری رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی مدیریت ‌دانش
چالش ها و موانع پیاده سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح
مولفه‌های فرهنگ سازمانی بر مبنای مدل رابینز

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه كارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

 

 

 

 

 

 

چكیده

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی موجود نداجا بر به‌كارگیری نظام مدیریت ‌دانش توسط کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) صورت پذیرفته است. روش انجام این تحقیق توصیفی- همبستگی و از شاخه تحقیقات میدانی می‌باشد. از لحاظ ماهیت و وسعت کاربرد یک تحقیق کابردی و از لحاظ زمانی یک تحقیق مقطعی به‌حساب می‌آید. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق پرسش‌نامه بوده که از پرسش‌نامه‌های رابینز و ویلیامسون  استفاده شده که با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پس از جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی 10 فرضیه به بوته آزمایش نهاده شد. نتایج نشان می‌دهد که بین مؤلفه‌های حمایت‌مدیران، هویت‌سازمانی، سبك‌رهبری، سیستم‌كنترل، یكپارچگی و الگوهای‌ارتباطی موجود در نداجا با به‌كارگیری مدیریت دانش رابطه وجود دارد. هم‌چنین 4فرضیه خلاقیت فردی، سازش با پدیده تعارض، سیستم پاداش و خطرپذیری با مدیریت دانش ارتباط معناداری را مشاهده ننموده‌اند.

 

 

 

 

واژه های کلیدی:

رابینز

مدیریت دانش

فرهنگ سازمانی

نیروی دریایی ارتش ج. ا. ا

 

 

 

مقدمه

در سال‌های اخیر، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، پیوستن به‌روند دانش را آغاز کرده‌اند كه مفاهیم جدیدی چون کاردانشی ، دانش‌کار ، مدیریت دانش  و سازمان‌های‌ دانشی  ، خبر از‌ شدت یافتن این روند می‌دهد. پیتردراکر  ، با به‌کارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان‌ها می‌دهد که در آن‌ها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد. براساس این نظریه درآینده جوامعی می‌توانند انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشند که از دانش بیشتری برخوارد باشند. به‌ این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی‌تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان‌ دانشی به توانمندی‌هایی دست می‌یابد که قادر است از نیروی‌ اندک، قدرتی عظیم بسازد (الوانی، 1385، 283). 

 

هدف از فعالیت‌های دانش در سازمان، اطمینان از رشد و‌تداوم فعالیت‌ها در جهت حفظ دانش حیاتی در تمامی سطوح، به‌كارگیری دانش موجود در تمامی چرخه‌ها، تركیب ‌دانش در جهت هم‌افزایی، كسب مداوم دانش مربوطه، توسعه دانش جدید از طریق یادگیری مداوم كه به‌وسیله تجارب درونی و دانش بیرونی ایجاد می‌شود است (Bourdreau & Couillard, 1999, 27).

سازمان‌ها با تكیه بر دانش‌برتر امكان اتخاذ تصمیم‌های معقول‌تر در موضوع‌های مهم و بهبود عملكرد‌های مبتنی بر دانش را می‌یابند. از اینرو مدیریت دانش مقوله‌ای مهمتر از خود دانش محسوب می‌شود كه در سازمان‌ها به‌دنبال آن هستند تا نحوه تبدیل اطلاعات و دانسته‌های فرد و سازمان را به دانش و مهارت‌های فردی و گروهی تبیین و روشن كنند (Probest, 2000, 22).

 

مهمترین نقشی كه می‌توان به مدیریت دانش نسبت داد این است كه آن را به عنوان یك متدولوژی تغییر در نظر بگیرند. مدیریت دانش از یك طرف با جذب دانش‌های جدید به درون سیستم و از طرف دیگر با اداره موثر آن دانش‌ها می‌تواند مهمترین عامل تغییر یك سازمان باشد. دانش به‌واسطه نزدیكی به تصمیم و اقدامات سازمانی به مراتب بیش از داده‌ها و اطلاعات می‌تواند باعث بهبود عملكرد شده و در نتیجه كیفیت خدمات سازمان‌ها را به‌طور عام و سازمان‌های دولتی را به‌طور خاص بهبود ببخشد (Hales & Kalucy, 2002, 2).

 

 

 

 

 

بیان مسأله

جهان پس از گذار از انقلاب صنعتی كه سرمایه و نیروی کار به عنوان منابع اصلی آن به‌شمار می‌رفتند، شاهد انقلاب اطلاعاتی بوده،که در آن خلق ثروت و درآمد به عنوان منبع ارزشمند دانش می‌باشند. در اقتصادهای دانش محور امروزی، دانش به عنوان منبع‌‌ای کلیدی محسوب می شود که باید همانند جریان نقدینگی، منابع انسانی و یا مواد اولیه مدیریت شود. در چنین شرایطی تنها سازمان‌هایی می‌توانند عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند که بتوانند از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار بهره گیرند. از اینرو مدیریت دانش به یکی از مهمترین وظایف سازمان‌هایی تبدیل شده است که تلاش می‌کنند به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند، سازمان‌هایی که به طور موثر اقدام به کسب، خلق، انتقال و استفاده از دانش برای اصلاح و بهبود فعالیت‌ها و عملکرد خود می‌كنند (فانی، 1378).

 

مدیریت ‌دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان است. مدیریت ‌دانش به تلاش‌هایی اشاره دارد که به طور سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی و قابل دسترس نمودن سرمایه‌های فکری سازمان و تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌ها با تمركز بر مدیریت ‌دانش و سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه فناوری اطلاعات به دنبال دسترسی به مزایای حاصل از مدیریت دانش هستند و تلاش می‌كنند با پیاده‌سازی استراتژی مدیریت دانش عملكرد خود را بهبود ببخشند (Rowland, 2004, 96).   مدیریت دانش، كسب دانش درست برای افراد مناسب، در زمان صحیح و مكان مناسب است، به‌گونه‌ای كه آنان بتوانند برای دست‌یابی به اهداف سازمان، بهترین استفاده را از دانش ببرند (زعفریان، 1387، 3).مدیریت دانش، فرآیندی است كه به‌واسطه‌ی آن سازمان‌ها در زمینه یادگیری (درونی‌كردن دانش) كدگذاری دانش (بیرونی كردن دانش) و توزیع و انتقال دانش، مهارت‌هایی را كسب می‌كنند(ابطحی، 1385، 34).

 

كریس آرجریس در سال 1978 فرهنگ سازمانی را نظامی زنده می‌داند كه خود را در قالب رفتاری كه افراد سازمان از خود نشان می‌دهند، نحوه‌ای كه می‌اندیشند، احساس می‌كنند و شیوه‌ای كه با یكدیگر رفتار می‌كنند، نشان می‌دهد (Argyris, 1987).چالشی كه در اینجا وجود دارد این است كه مدیریت دانش موضوعی سیستماتیك و مقوله‌ای كه اجرای موفقیت‌آمیزآن نیازمند نگرشی همه جانبه و فراگیر به عوامل مختلف سازمانی است. بسیاری از سازمان‌هایی كه به دنبال پیاده‌سازی مدیریت‌ دانش بوده‌اند، اقدام به سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نموده‌اند. اما باید توجه داشت كه فناوری اطلاعات   تنها بخشی از مدیریت دانش است و پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز این استراتژی مستلزم این است كه عوامل سازمانی مختلف موجود در یك سازمان از جمله ساختارسازمانی  ، فرهنگ سازمانی  ، تكنولوژی  ، منابع انسانی   و ..، دارای ویژگی‌های خاصی بوده و از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار باشند.

 

وجود شكاف و ناهماهنگی در بین این عوامل مانع از پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز استراتژی مدیریت دانش خواهد شد. بنابراین شناخت وضعیت عوامل‌سازمانی از حیث ویژگی‌های لازم برای پیاده‌سازی استراتژی مدیریت‌ دانش، اقدام اولیه مهمی است كه می‌تواند بنیان مستحكمی را برای اقدامات بعدی در این راستا فراهم سازد (Lai, 2007, 322).

 

جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند كه سازمان‌های با قدرت دانش می‌توانند برتری‌های بلندمدت خود را در عرصه‌های رقابتی حفظ كنند. سازمان‌ها به منظور استفاده از دانش باید به سرعت در فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش موازنه ایجاد كنند. عموما برقراری چنین موازنه‌ای نیازمند ایجاد تغییرات در فرهنگ سازمان، ساختار، فنون و فناوری‌ها است. برخی از سازمان‌ها بر این باورند كه با تمركز صرف بر افراد، فناوری و فنون می‌توان دانش را مدیریت كرد (Bamforth, 1991, 55).

 

از دیدگاه مدیریت، فرهنگ سازمانی را می‌توان در قالب باورها و توقعات مشتركی كه از افراد سازمانی انتظار می‌رود، یك نظارت اجتماعی به‌شمار آورد. این باورها و انتظارات، هنجارها و ارزش‌هایی پدید می‌آورد كه با نیرومندی رفتار افراد و گروه‌ها را شكل می‌بخشد. این نظارت اجتماعی را می‌توان همان نظام غیررسمی دانست كه در برگیرنده كنش‌ها، میان‌كنش‌های غیررسمی، احساس‌ها، هنجارهای گروهی و ارزش‌هایی است كه افراد سازمانی بر آن‌ها مهر تأیید می‌زنند. 

 

به‌دیگر سخن، نظام غیررسمی، بخش یا قلمرو پوشیده و سركوب شده زندگی سازمانی با بخش‌ پنهان كوه‌یخی سازمان محسوب می‌شود. با نگاهی دقیق به این تعریف پی می‌بریم كه زمینه اصلی در فرهنگ سازمانی وجود سیستمی از معنی و مفاهیم مشترك در میان اعضای سازمان است. در هر سازمانی الگویی از باورها، سمبل‌ها، شعائر، داستان‌ها، آداب و رسوم وجود دارد كه به مرور زمان به‌وجود آمده‌اند. این الگوها باعث می‌شوند كه درخصوص این‌كه سازمان چیست و چگونه اعضاء باید رفتار خود را ابراز كنند، درك مشترك و یكسانی به‌وجود می‌آید. ویژگی‌های دهگانه‌ای وجود دارند كه وقتی با‌هم تركیب می‌شوند، فلسفه وجودی یك سازمان را به‌وجود می‌آورند كه عبارتند از: ابتكارفردی، خطرپذیری، رهبری، یكپارچگی، روابط مدیریت، كنترل، هویت، نظام پاداش، تحمل تعارض و الگوی ارتباطی. تركیب این ویژگی‌ها با درجات متفاوت نمایانگر نوع فرهنگ سازمانی حاكم و تأثیر بر عملكرد سازمان می‌باشد (الوانی، 1376).

 

برنامه مدیریت دانش بدون تحول فرهنگ سازمانی نمی‌تواند موفق باشد. فرهنگ سازمانی ایده‌آل برای مدیریت دانش آن است كه افراد درون سازمان، نخست؛ برای ارتقاء عملكرد شغلی خود به طور مداوم به دنبال مشاركت، یادگیری و دانستن باشند. دوم؛ آن‌چه را می‌دانند در سراسر سازمان اشاعه دهند و سوم این‌كه دانستنی‌های خود را در قالب خزانه مدیریت دانش سازماندهی كنند (قلی‌زاده؛ مرتضوی، 1390).

 

در این تحقیق از میان عوامل‌سازمانی متعددی كه در مدل‌های سازمانی مختلف ذكر شده‌اند، به بررسی یكی از عوامل كلیدی ” فرهنگ‌سازمانی” درارتباط با به‌كارگیری مدیریت ‌دانش پرداخته خواهد شد. در مطالعات متعددی كه در زمینه فرهنگ سازمانی در سازمان‌‌های مختلف انجام گرفته است، 10 بعد را برای فرهنگ سازمانی در نظر گرفته‌اند 

در این پژوهش مولفه‌های فرهنگ سازمانی بر مبنای مدل ارائه شده توسط رابینز  بوده و شامل موارد زیر است.

 

خلاقیت فردی: خلاقیت در برگیرنده هر كار و اقدامی است كه سازمان را در یك حوزه راهبردی جدید قرار می‌دهد. خلاقیت و نوآوری می‌تواند شامل توسعه و ایجاد محصول یا خدمت جدید، فرایند ساخت و تولید جدید، فناوری جدید، یا تغییر در مسیر و جهت راهبردی سازمان باشد (فانی، 1378) .حمایت مدیران: مدیران تا چه حدی با زیر دستان ارتباط برقرار كرده و ار آنها حمایت می‌كنند؟ یكی ار ابعاد حمایت مدیران، كمك به زیر دستان است كه گاهی از زندگی سازمانی فرد فراتر رفته و به زندگی شخصی او باز می‌گردد. از سوی دیگر مدیر هم به زیر دست جهت انجام امور و تحقق اهداف وابسته است (Moberg, 1990, 90).هویت سازمانی: عبارت است از اینكه تا چه حدی اعضای سازمان خود را با كل سازمان یكی دانسته و از آن كسب هویت می‌كنند. 

 

 

مواردی مانند: احساس غرور و افتخار عضویت در سازمان، تمایل به ماندن در سازمان و .. از مؤلفه‌های هویت سازمانی است (رمضانی، 1389، 28).

 

سازش با پدیده تعارض: عبارت است از میزانی كه كاركنان تشویق می‌شوند كه عینا تعرضات و انتقادات را بپذیرند(رمضانی، 1389، 28).

سبك رهبری: منظور از سبك رهبری این است كه تا چه حدی ارتباطات سازمانی به سلسله مراتب رسمی فرماندهی سطح بالای سازمان مرتبط است (رمضانی، 1389، 29).

سیستم پاداش: یعنی تا چه میزانی پرداخت‌ها نظیر حقوق، ترفیعات و ارتقاء بر اساس معیار عملكرد كاركنان صورت می‌گیرد (رمضانی، 1389، 28).

 

سیستم كنترل: سازمان تا چه حدی برای سرپرستی و كنترل كاركنان، به قوانین و مقررات و سرپرستی مستقیم متوسل می‌شود (رمضانی، 1389، 28).

خطرپذیری: حد و حدودی كه كاركنان پیشرفت را پذیرفته و مخاطره را می‌پذیرند (رمضانی، 1389، 28).

یكپارچگی: واحدهای درون سازمان چقدر تمایل دارند به پیوه‌های یكسان و هماهنگ عمل كنند (رمضانی، 1389، 28).

الگوهای ارتباطی: تاچه حد ارتباطات سازمانی به سلسله مراتب فرماندهی سطح بالای سازمان مرتبط می‌شود (رمضانی، 1389، 28).

 

سوال اصلی تحقیق این است كه رابطه فرهنگ سازمانی موجود نداجا بر به‌كارگیری نظام مدیریت ‌دانش توسط کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) را مورد بررسی قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست 

 

 

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

بخش اول: فرهنگ سازمانی

2-1-1 مقدمه 16

2-1-2 منشأ و چگونگی شكل‌گیری فرهنگ سازمانی 17

2-1-3 تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی 18

2-1-4 انواع فرهنگ سازمانی 22

2-1-5 ابعاد فرهنگ سازمانی 24

2-1-6 مدل‌های فرهنگ سازمانی 27

2-1-6-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد 27

2-1-6-2 فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین 28

2-1-6-3 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد 28

2-1-6-4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه كویین 29

2-1-6-5 فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون 29

2-1-7 عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی 34

2-1-8 مدیریت فرهنگ سازمانی 35

2-1-9 فرهنگ در سازمان‌های قدرت‌مدار 37

2-1-10 تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی 39

 

بخش دوم: مدیریت دانش

2-2-1 مقدمه 42

2-2-2 تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش 43

2-2-2-1 مفهوم داده 43

2-2-2-2 مفهوم اطلاعات 44

2-2-2-3 مفهوم دانش 44

2-2-3 طبقه‌بندی انواع دانش 45

2-2-3-1 دانش از نظر نوناكا 46

2-2-3-2 دانش از نظر جورنا 46

2-2-3-3 دانش از نظر ماشلوپ 47

2-2-3-4 دانش از نظر لیدنر 48

2-2-4 عناصر و ویژگی‌های دانش 48

2-2-4-1 عناصر دانش 49

2-2-4-2 ویژگی‌های دانش 50

2-2-5 دانش آفرینی در سازمان 53

2-2-6 تعریف مفهومی مدیریت دانش 56

2-2-7 منشأ و چگونگی شكل‌گیری مدیریت دانش 57

2-2-8 اصول مدیریت دانش 61

2-2-9 اهداف مدیریت دانش 63

2-2-10 تئوری‌های مدیریت دانش 64

2-2-10-1 تئوری‌های مدیریت دانش جامع 64

2-2-10-2 تئوری‌های مدیریت دانش تیمی 66

2-2-10-3 تئوری‌های مدیریت دانش جامعه‌گرا 67

2-2-11 مؤلفه‌های مدیریت دانش 68

2-2-12 مدل‌های مدیریت دانش 69

2-2-12-1مدل بویست 71

2-2-12-2 مدل شش بعدی 72

2-2-12-3 مدل نوناكا 73

2-2-12-4 مدل رن جانسون 76

2-2-14-5 مدل استیوهالس 77

2-2-13 موانع مدیریت دانش 79

2-2-14 تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش 82

2-2-14-1 پژوهش گلد 82

2-2-14-2 پژوهش موهرمان 83

2-2-14-3 پژوهش ریگانز و مك اویلی 84

 

بخش سوم: نیروی دریایی ج. ا. ا

2-3-1 مقدمه 86

2-3-2 نیروی دریایی ج. ا. ا 87

 

 

 

منابع

 

 

 

جداول

2-1-1 عوامل و ابعاد شكل دهنده‌ی فرهنگ سازمانی 25

2-1-2 فرهنگ از دیدگاه هرسی و بلانچارد 28

2-1-3 فرهنگ از دیدگاه كویین 29

2-1-4 مقایسه‌ی تطبیقی مدل‌ها و الگوهای ارتباطی 34

2-2-1 انواع مختلف دانش در ساختارهای 5گانه مینزبرگ 47

2-2-2 مؤلفه‌های مدیریت دانش از نگاه صاحب‌نظران 69

2-2-3 تعامل دانش نهفته و صریح 74

2-2-4 مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار كار 76

 

 

 

اشكال

2-1-1 منبع و منشأ فرهنگ سازمانی 17

2-1-2 پرده‌های فرهنگ از دیدگاه شاین 21

2-1-3 فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی 36

2-2-1 تئوری مدیریت دانش جامعه‌نگر 67

2-2-2 مدل عمومی دانش در سازمان 70

2-2-3 مدل بویست 71

2-2-4 مدل شش‌بعدی مدیریت دانش 72

2-2-5 چارچوب مفهومی فرایند ایجاد دانش 73

2-2-6 مدل مبتنی برفرایندهای دانش 78

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاورپوینت نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان

پاورپوینت نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان پاورپوینت، بازی، رشد، خلاقیت، رفتن به سایت اصلی مقدمه: اکنون، ثابت شده است که تعلیم‌وتربیت کودکان (پداگوژی) به مجموعه‌ای از پندواندرزهای خشک‌وخالی و یا نظرات پراکنده و ناهمگون گفته نمی‌شود؛ بلکه به عنوان…

بررسی آموزش از راه دور نوجوانان در ایران

بررسی آموزش از راه دور نوجوانان در ایران دانلود پایان نامه آموزش از راه دور آموزش الکترونیکی دانلود پایان نامه آموزش از راه دور در ایران دانلود پایان نامه رشته مدیریت آموزشی بررسی آموزش از راه دور نوجوانان در ایران…

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج خصوصیّات مشاور مشاوره دانلود مقاله مشاوره قبل از ازدواج ملاکهای ازدواج سالم آموزش و مشاوره قبل از ازدواج چیست؟ در این جلسات باید به دنبال چه بود؟ بررسی ملاکهای ازدواج سالم در مشاوره قبل از ازدواج…

پیدایش شبكه های کامپیوتری

پیدایش شبكه های کامپیوتری پیدایش شبكه های کامپیوتریکامپیوتری شبکه کامپیوتری شبکه های کامپیوتری تاریخچه شبکه های کامپیوتری شبکه شبکه گذاری کامپیوتر رفتن به سایت اصلی فهرست   مقدمه................................... ٢   تاریخچه پیدایش شبكه ..................... ٣   معماری و پروتكل‌های شبكه‌آشنایی…

مطالعه و وارسی نقوش و شکل در سفالینه

مطالعه و وارسی نقوش و شکل در سفالینه بررسی نقش و فرم در سفالینه های شوش معنی نقوش سفالینه های شوش علل و انگیزه بوجود آمدن نقوش سفالینه های شوش علل پیدایش نقوش سفالینه های شوش وجه مشخص سفالینه های…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی 2 پیشینه تعهد سازمانی مبانی نظری تعهد سازمانی ادبیات نظری تعهد سازمانی چارچوب نظری تعهد سازمانی پیشینه تحقیق تعهد سازمانی پیشینه پژوهش تعهد سازمانی پیشینه داخلی تعهد سازمانی پیشینه خارجی تعهد سازمانی فصل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران کلمات کلیدی : مبانی نظری فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه تحقیق فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه داخلی فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه خارجی فرسودگی هیجانی در پرستاران پیشینه پژوهش فرسودگی هیجانی…

پایان نامه كارشناسی رشته مهندسی برق بررسی انواع تجهیزات قطار برقی

پایان نامه كارشناسی رشته مهندسی برق بررسی انواع تجهیزات قطار برقی انواع پنتوگراف ها مدار شكن ترانسفورماتور لكوموتیوهای AC نحوه عملكرد اینورتر تغذیه DC موتور DC سیم پیچی آرمیچر كموتاسیون راه اندازی موتورهای DC مدار قدرت DC فایلینا Fileina سیستم…

پایان نامه کارشناسی زمین شناسی با عنوان گزارش عملیات صحرایی جاده هراز- بی بی شهربانو- توچال (ورامین)

پایان نامه کارشناسی زمین شناسی با عنوان گزارش عملیات صحرایی جاده هراز- بی بی شهربانو- توچال (ورامین) ژئومورفولوژی زمین شناسی طرح عملیات صحرایی گزارش عملیات صحرایی جاده هراز بی بی شهربانو توچال دانلود پایان نامه کارشناسی زمین شناسی با عنوان…

  • پاورپوینت بررسی انرژي بيوماس
  • پاورپوینت بررسی انرژي بيوماس پاورپوینت بررسی انرژي بيوماس بررسی انرژي بيوماس آشنایی با انرژي بيوماس كاربرد انرژي بيوماس نيروگاههاي بيوماس مزايا و معايب نسبي نيروگاه بيوماس دلايل عمده در توجه به ساختار انرژي بيوماس نیروگاههای زباله سوز بخاری نیروگاههای گازی…

  • پایان نامه درباره سلامت روانی
  • پایان نامه درباره سلامت روانی کلمات کلیدی : پایان نامه سلامت روان پایان نامه سلامت روانی پایان نامه سلامت روان سالمندان پایان نامه سلامت روان دانشجویان پایان نامه سلامت روان کودکان پایان نامه روانشناسی سلامت پایان نامه های سلامت روان…

  • جزوه درس تکنولوژی و توسعه ارشد مدیریت تکنولوژی
  • جزوه درس تکنولوژی و توسعه ارشد مدیریت تکنولوژی جزوه درس تکنولوژی و توسعه ارشد مدیریت تکنولوژی رفتن به سایت اصلی جزوه درس تکنولوژی و توسعه ارشد مدیریت تکنولوژی به تعداد 63 صفحه pdf دست نویس دانشجو از مباحث کلاس استاد…

  • پرسشنامه ارزیابی رابطه شایستگی های منابع انسانی با استراتژی های منابع انسانی
  • پرسشنامه ارزیابی رابطه شایستگی های منابع انسانی با استراتژی های منابع انسانی پرسشنامه شایستگی های منابع انسانی پرسشنامه استراتژی های منابع انسانی پرسشنامه ارزیابی شایستگی های منابع انسانی پرسشنامه ارزیابی استراتژی های منابع انسانی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی مبانی نظری سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی ادبیات نظری سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی چارچوب نظری سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی…

  • ماهیت و توصیف اختلال وحشت زدگی و بررسی مفهوم شیوع شناسی آن
  • ماهیت و توصیف اختلال وحشت زدگی و بررسی مفهوم شیوع شناسی آن کلمات کلیدی : اختلال وحشت زدگی در dsm 5 اختلال وحشت زدگی در کودکان اختلال وحشت زدگی و درمان درمان اختلال وحشت زدگی علائم اختلال وحشت زدگی اختلال…

  • پروپوزال شناسایی علل مشترک و اختلاف زنجیره تامین ناب و چابک و ارائه راهکارهایی جهت توسعه و افزایش سرعت
  • پروپوزال شناسایی علل مشترک و اختلاف زنجیره تامین ناب و چابک و ارائه راهکارهایی جهت توسعه و افزایش سرعت کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره تامین چابک ویژگی های…

  • انواع گندم و شرایط مناسب برای رشد آن با تاکید بر گندم دوروم
  • انواع گندم و شرایط مناسب برای رشد آن با تاکید بر گندم دوروم منشاء و تاریخچه گندم اهمیت اقتصادی گندم دوروم اختلافات ساختاری و شیمیایی گندم دوروم و نان سطح زیر کشت گندم نان و دوروم در ایران صفات مرتبط…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هراس اجتماعی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق هراس اجتماعی مبانی نظری هراس اجتماعی ادبیات نظری هراس اجتماعی چارچوب نظری هراس اجتماعی فصل دوم پایان نامه هراس اجتماعی دانلود مبانی نظری هراس اجتماعی پیشینه هراس اجتماعی پیشینه تحقیق هراس اجتماعی پیشینه داخلی هراس…

  • بررسی پیشینه ثبت اسناد در ایران و اسلام
  • بررسی پیشینه ثبت اسناد در ایران و اسلام کلمات کلیدی : پیشینه ثبت اسناد در ایران پیشینه ثبت اسناد در اسلام تحقیق در مورد ثبت اسناد تاریخچه ثبت اسناد در ایران سند از دیدگاه قانون مدنی ایران سند از دیدگاه…

  • صلاحیت در رسیدگی به امور مدنی با بررسی ق.آ.د.م 79
  • صلاحیت در رسیدگی به امور مدنی با بررسی ق.آ.د.م 79 صلاحیت محاکم اختلاف در صلاحیت قرار عدم صلاحیت انواع صلاحیت محاکم اختلاف در صلاحیت حاکم اختلاف در صلاحیت ذاتی محاکم دانلود مقاله صلاحیت در رسیدگی به امور مدنی صلاحیت در…

  • ارزیابی شیوع افسردگی در بین جانبازان
  • ارزیابی شیوع افسردگی در بین جانبازان افسردگی جانبازان افسردگی جانبازان خفیف افسردگی جانبازان شدید مقایسه میزان افسردگی جانبازان خفیف و شدید ارزیابی شیوع افسردگی در بین جانبازان دانلود پایان نامه افسردگی جانبازان دانلود پایان نامه روانشناسی دانلود پایان نامه رشته…

  • پروپوزال نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی
  • پروپوزال نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی تلفیق در برنامه درسی برنامه‌های درسی تلفیقی الگوهای تلفیق برنامه درسی برنامه درسی تلفیق در ایران سازمان دهی…

  • پاورپوینت نظریه های کلاسیک، نئوکلاسیک، سیستمی و اقتضائی در مدیریت دولتی
  • پاورپوینت نظریه های کلاسیک، نئوکلاسیک، سیستمی و اقتضائی در مدیریت دولتی دانلود پاورپوینت نظریه های کلاسیک، نئوکلاسیک، سیستمی و اقتضائی در مدیریت دولتی پاورپوینت نظریه های کلاسیک مدیریت دولتی پاورپوینت نظریه های نئوکلاسیک (روابط انسانی) مدیریت دولتی پاورپوینت نظریه های…

  • اشکال اعتراض و نظارت قضایی بر رای داوری و بررسی نقض رای و آثار آن
  • اشکال اعتراض و نظارت قضایی بر رای داوری و بررسی نقض رای و آثار آن نقض آراء داوری آثار طرح دعوای ابطال و نقض رای اشکال اعتراض به رای داور پایان نامه اعتراض به آراء داوری اعتراض به آراء داوری…

  • شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران
  • شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه ایران ارزیابی عملکرد مدیران بیمه ایران کیفیت زندگی کاری عملکرد مدیران عملکرد مدیران بیمه ایران رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران شناسایی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بیمه…

  • عقد اکراهی و بررسی صحت یا بطلان آن
  • عقد اکراهی و بررسی صحت یا بطلان آن مکره عقد مکره بطلان عقد بطلان عقد مکره بررسی صحت یا بطلان عقد مکره دانلود مقاله عقد مکره دانلود مقاله صحت یا بطلان عقد مکره عقد اکراهی و بررسی صحت یا بطلان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین مبانی نظری زنجیره تامین دانلود مبانی نظری زنجیره تامین دانلود پیشینه تحقیق زنجیره تامین پیشینه تحقیق زنجیره تامین ادبیات نظری زنجیره تامین فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین مبانی نظری و پیشینه تحقیق…

  • ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها
  • ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق راهکارهای مناسب برای وصول مطالبات بانکی مطالبات معوق بانکی علل ایجاد مطالبات معوق بانکی مطالبات معوق بانکی از نگاه مشتریان پایان نامه…

  • مبانی نظری شناسایی و بکارگیری عوامل مدیریتی مختلف موثر در بهره وری سازمان
  • مبانی نظری شناسایی و بکارگیری عوامل مدیریتی مختلف موثر در بهره وری سازمان بهره وری سازمان عوامل موثر بر بهره وری سازمان اولویت عوامل موثر بر بهره وری سازمان نقش رهبری در بهره وری سازمان نقش سازماندهی در بهره وری…

  • مبانی نظری و پیشینه مطالبات معوق و ریسکهای آن
  • مبانی نظری و پیشینه مطالبات معوق و ریسکهای آن مبانی نظری مطالبات معوق پیشینه تحقیق مطالبات معوق مبانی نظری و پیشینه تحقیق مطالبات معوق پیشینه پژوهش مطالبات معوق ادبیات نظری تحقیق مطالبات معوق دانلود مبانی نظری مطالبات معوق دانلود پیشینه…

  • پاورپوینت آشنایی با معماری خانه روکو
  • پاورپوینت آشنایی با معماری خانه روکو پاورپوینت آشنایی معماری خانه روکو معماری خانه روکو خانه روکو پاورپوینت معماری خانه روکو تحقیق خانه روکو روکو و اقلیم روکو وفرهنگ روکو و زیبایی رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل: عنوان: پاورپوینت آشنایی…

  • فصل دوم پایان نامه پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه
  • فصل دوم پایان نامه پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در دانشگاه کلمات کلیدی : دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش در ایران پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه…

  • بررسی پروسه خط تولید کاشی و سرامیک
  • بررسی پروسه خط تولید کاشی و سرامیک کاشی و سرامیک تولید کاشی و سرامیک تولید انواع کاشی و سرامیک فرآیند تولیدکاشی و سرامیک دانلود تحقیق کاشی و سرامیک دانلود تحقیق تولید کاشی و سرامیک بررسی پروسه خط تولید کاشی و…

  • ارزیابی احکام و قواعد داوری در ایران
  • ارزیابی احکام و قواعد داوری در ایران نهاد داوری در ایران داوری درحقوق ایران رابطه‌ دادگاه و داوری احکام و قواعد داوری در ایران بررسی نهاد داوری در ایران دخالت دادگاهها در داوری دخالت دادگاهها در رسیدگیهای داوری دخالت دادگاهها…

  • پایان نامه رشته صنایع با عنوان زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک
  • پایان نامه رشته صنایع با عنوان زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک خط تولید زمان سنجی برقرار تعادل خط تولید شرکت پارس الکتریک خرید پایان نامه رشته صنایع زمان سنجی خط تولید شرکت پارس الکتریک دانلود پایان نامه رشته…

  • اشتغال زنان در ایران و از نگاه حقوق بشر
  • اشتغال زنان در ایران و از نگاه حقوق بشر اشتغال زنان اشتغال زنان در ایران اشتغال زنان در اسناد بین المللى حقوق بشر دانلود مقاله اشتغال زنان دانلود مقالات رشته حقوق اشتغال زنان در ایران و از نگاه حقوق بشر…

  • مطالعه انواع خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع و روشهای پیشگیری
  • مطالعه انواع خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع و روشهای پیشگیری ترانسفورماتور ترانسفورماتورهای فوق توزیع علل سوختن ترانسفورماتورهای 66 كیلو ولت خطاهای بوجود آمده در ترانسفورماتورهای فوق توزیع خطاها در ترانسفورماتورهای فوق توزیع سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

  • تحقیق بیمه و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی ملی
  • تحقیق بیمه و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی ملی دانلود تحقیق بیمه و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی ملی نقش بیمه در تضمین نقش بیمه در حفظ ثروت ملی نقش بیمه در جمع¬آوری پس اندازهای کوچک و توسعه…

  • نقش احیای اراضی شیبدار در حفظ محیط زیست و توانمند سازی اقتصادی خانواده های روستایی استان گلستان
  • نقش احیای اراضی شیبدار در حفظ محیط زیست و توانمند سازی اقتصادی خانواده های روستایی استان گلستان حفظ محیط زیست احیای اراضی شیبدار نقش احیای اراضی در توانمند سازی اقتصادی خانواده های روستایی نقش احیای اراضی شیبدار در حفظ محیط…

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *